Voor moord en maal worden messen gewet

Zo heet het tv-drama dat de VPRO vanavond uitzendt als eerste deel van een nieuwe serie Goede daden - korte tv-films van onervaren scenarioschrijvers....

De verwantschap ligt ook voor de hand. Voor beide bezigheden moeten de messen worden geslepen. En als er niet vegetarisch wordt gekookt, vloeit ook in de keuken bloed. De meeste mensen realiseren zich dat niet, of wensen zich dat niet te realiseren. Dat wordt ruw aan het licht gebracht als het bereiden of verorberen van een maaltijd in verband wordt gebracht met het plegen van een misdaad.

In de film Nixon van Oliver Stone, afgelopen weekeinde op Nederland 1, wil de Amerikaanse president midden in de Vietnam-oorlog aan een biefstukje beginnen. Dan ziet hij hoe het vlees zijn bord rood kleurt, alsof het in een plas bloed ligt. En ineens lukt het hem niet meer zich te distantiëren van de slachtoffers die 'zijn' oorlog eist.

De culi bij uitstek is het verhaal waarin maaltijd en misdaad samenvallen. In de oudheid werden er al zulke culi's gemaakt: de Grieken hielden wel van wraakacties waarbij vaders of moeders zonder het te weten hun eigen kinderen kregen opgediend. In Aran en Titus, de laatste voorstelling van het Oranjehotel, schotelde regisseur Ivar van Urk zo'n onwetende moeder in een superchic restaurant een bord bruinige blubberpap voor, dat zij gulzig verorberde.

Vooral de combinatie van een decadente, verfijnde smaak en een slachtpartij spreekt blijkbaar tot onze verbeelding. Die combinatie, of liever: de angst voor die combinatie, speelt een belangrijke rol in de culi van vanavond. Theo Nijland schreef het scenario, dat net als de andere Goede Daden door Johan Timmer is verfilmd. Het gaat over een vrouw, Carla Hardy, die bij een oude kennis komt eten.

De man, gespeeld door Hans Dagelet, is een gepassioneerde amateurkok. In een ordelijk appartement met een glanzende showroomkeuken is Dagelet met reusachtige messen in de weer. Zelfs een appeltje wordt niet geschild, maar woest in stukken gehakt. De man lijkt zich totaal in zijn bezigheid te kunnen verliezen, een groot geluk voor de rusteloze mens van tegenwoordig. Tot hij het vlees tevoorschijn haalt, waarnaar hij staart als Oliver Stones Nixon naar zijn biefstukje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden