Voor Liszt-prijs gaan hele dorpen online

Bij het prestigieuze Internationaal Franz Liszt Pianoconcours hoort een wereldwijde uitzending. De vraag is alleen: hoe laat je een mondiaal publiek meegenieten van deze Liszt-vertolkingen?...

De TROS dacht het antwoord te hebben gevonden met Internet. Maar het digitale experiment van 'de grootste familie van Nederland' voldoet nog niet helemaal aan de normen van een concertreeks van internationale allure.

Het beeld en het geluid van de Internet-uitzendingen lopen niet synchroon. Dus moet de virtuele concertbezoeker het doen met een radio-uitzending met schokkerige plaatjes. Maar dit soort kinderziektes zijn onvermijdelijk, zegt TROS-medewerkster A. van Hoytema. 'Dit is een primeur voor de TROS. Bij het volgende Liszt-concours over vijf jaar gaat het ongetwijfeld beter.'

Maar ook de muziek zelf is niet echt spectaculair. Van de deelnemers staat alleen een uitvoering van Unstern op de website, een simpele en korte compositie van Liszt. 'Inderdaad geen briljant stuk', geeft ook Van Hoytema toe.

Maar de keuze voor deze compositie is een knieval voor een andere leuke primeur van de TROS: de publieksprijs. Want alle concertbezoekers - waar ook ter wereld - moeten natuurlijk mee kunnen stemmen. Vergeleken met de ouderwetse applaudometer lijkt dat stembiljet op website (klassiek.tros.com/liszt) een aardige vooruitgang. Maar het publiek op Internet moet nu alleen op basis van de uitvoering Unstern beslissen wie de beste is. En uitgerekend bij dit eenvoudige stuk is het moeilijk om kwalitatieve verschillen tussen de muzikanten te horen.

Toch heeft TROS bewust gekozen voor dat simpele Unstern. 'Het is een korte compositie, zodat men niet drie uur achter de computer hoeft te zitten om alle uitvoeringen te horen', aldus de omroep.

Het is trouwens ook nog maar de vraag of alle mensen die stemmen ook daadwerkelijk de uitvoeringen van alle negen muzikanten die strijden om de publieksprijs afluisteren. Maar wie wil er nou frauderen, vraagt Van Hoytema zich af. 'Iedereen wil toch juist dat de beste wint.'

Maar daar zou ze zich nog wel eens in kunnen vergissen.

Oezbekistan, China, Duitsland, Japan - vanuit de hele wereld stromen de deelnemers naar het Utrechtse Vredenburg. Voor onderdak wordt een beroep gedaan op gastgezinnen. En die leven hartstochtelijk mee met hun gasten. Het mobiliseren van vrienden, kennissen of zelfs de buurt als stemvee is niet uitgesloten. Bij Italiaanse deelnemers bestaat zelfs de kans dat hele geboortedorpen online gaan.

De gastgezinnen moeten een gigantisch netwerk hebben om de uitslag te beïnvloeden, zegt Van Hoytema. Per e-mailadres kan slechts één keer worden gestemd, terwijl in de zaal honderden stemmen worden uitgebracht.

'Maar inderdaad, geen enkel systeem is helemaal waterdicht. Dat hebben we de afgelopen tijd aan genoeg comiteé kunnen zien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden