Voor jitterbuggen is animo tot ver na 2000

Er is een nieuw muziekblad uit. Big Band! heet het. Niet zomaar bestemd voor muziekfanaten in het algemeen maar voor jazzfans, en zelfs dat is een te ruim omschreven doelgroep: Big Band!...

Het debuut bevat onder meer verhalen over jitterbuggen in de Amsterdamse RoXy, een interview met rietblazer Peter Guidi die, hoe verrassend, 'een groeiende belangstelling voor het big band-werk' signaleert en een gesprek met Maria Schneider, 'een boerenmeid die het maakte in New York'.

Hoeveel potentiële lezers het tweemaandelijkse blad gaat trekken weten redacteur Eddy Determeyer en adverteerder Eddy van den Berg niet. Marktonderzoek hebben ze niet verricht. Determeyer denkt 'heel wat'. Vooral muzikanten. Nederland telt tussen de 250 en duizend big bands, denkt hij, met elk vijftien, zestien musici.

Toch is het zojuist verschenen, chique eerste nummer wel in een erg hoopvolle oplage uitgegeven. Tienduizend stuks. Determeyer en Van den Berg gaan veel weggeven. Als lokkertje.

Hoe lang dat goed gaat? 'Nou, minimaal één nummer', zegt Eddy Determeyer. Maar zonder gekheid, 'met artikelen' kan het blad 'een heel eind in de volgende eeuw' door. 'Big bandmuziek is een fenomeen, hét cultuurmonument van de twintigste eeuw.'

Vraag is of de lezers dat weten. Op jazzlectuurgebied is maandblad Jazz Nu nu nog alleenheerser. 'Onze doelgroepen overlappen elkaar slechts gedeeltelijk', zegt Determeyer. Jazz Nu richt zich op een veel breder publiek en biedt ook ruimte aan verhalen met de titel Hoe word ik jazzmiljonair?. Determeyer: 'Wij richten ons meer op de muzikanten.' Jazz Nu-hoofdredacteur Bert Huisjes: 'Wij zullen daar niets van merken. Er zijn misschien een paar honderd muzikanten. Daar kun je geen blad voor maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden