Bespreking De Grote Harry Bannink podcast on tour

Voor één keertje niet meezingen met de oersterke liedjes van Harry Bannink

Naast de podcastserie over de componist maakte Gijs Groenteman een hommage vol onbekende liedjes.

Harry Bannink (l) met Annie M.G. Schmidt in 1991 bij de opening van een expositie over haar werk. Beeld ANP

‘Verboden mooi te zingen, dat was zijn devies. Het moest gaan om het verhaal, niet om vocale krachtpatserij. Daarom wist ik meteen dat ik dit programma met Frank Groothof zou moeten maken. Frank is een van de grote Bannink-vertolkers, samen met Joost Prinsen, Conny Stuart, Willem Nijholt en Jenny Arean. Hij heeft ontelbaar veel liedjes van Bannink gezongen, die voor een deel ook speciaal voor hem zijn geschreven.’

Aan het woord is Gijs Groenteman, die samen met Frank Groothof en pianist Dick van der Stoep sinds kort door het land toert met de theaterversie van zijn Grote Harry Bannink Podcast. Groenteman zet hiermee een volgende stap in zijn missie: Verklaar het oeuvre van liedjescomponist Harry Bannink (1929–1999) heilig!

Zondag ging het theaterprogramma in De Kleine Komedie in Amsterdam in première. Het bleek een charmant, laagdrempelig theatercollege, gegeven door drie apostelen van de componist Bannink: Groenteman als verteller, Groothof als zanger en Van der Stoep als pianist.

Het afgelopen jaar sprak Groenteman voor zijn podcast (er zijn al 37 afleveringen) met tal van artiesten, componisten, producenten en regisseurs over het bijzondere van Bannink. Zijn aldus vergaarde kennis vatte hij op het podium samen in een aantal informatieve en soms droogkomische teksten. Hij leidt het publiek door Banninks leven en werk aan de hand van de tekstschrijvers met wie hij samenwerkte: Hans Dorrestijn, Willem Wilmink, Ted van Lieshout en Rob Chrispijn. Banninks liedjes waren te horen, van de grote Annie M.G. Schmidt-musicals tot jeugdprogramma’s als De Film van Ome Willem, Het Klokhuis en Sesamstraat.

Nogal eigenzinnig heeft Groenteman vooral gekozen voor het minder bekende werk; slechts één keer mag de zaal meezingen, in dit geval met Wat voor weer zou het zijn in Den Haag. Een paar filmbeelden van spaarzame televisie-interviews met Bannink en wat quotes van tekstschrijvers zijn de enige illustratie. Groothof zingt in deze bijna drie uur durende voorstelling meer dan dertig liedjes. Vooral na de pauze maakt hij indruk met een paar intens melancholieke nummers over meisjes uit vervlogen jaren en dromen over de doden.

Groenteman: ‘Misschien kun je mijn bewondering voor Bannink een tikkeltje idolaat noemen, maar ik vind dat in dit geval terecht. Die man heeft meer dan drieduizend liedjes geschreven, waaronder een groot aantal meesterwerken. Wat mij daarbij fascineert is dat hij in niets de persoonlijkheid van een groot kunstenaar had, maar dat wel wás. En zijn werk is in de loop van de tijd niet aan slijtage onderhevig gebleken. Integendeel: op mijn ontdekkingstocht bij het maken van de podcast kwam ik allerlei onbekende juweeltjes tegen.’

De meeste mensen die Groenteman interviewde zeiden meteen dat ze eigenlijk niets over ‘meneer Bannink’ wisten. Ja, hij was voorkomend, leefde eenvoudig, werkte hard, maar er was haast niemand die werkelijk tot hem doordrong. Ook dat aspect komt in De Grote Harry Bannink Podcast On Tour aan de orde. Verteld door Groenteman zelf, die met zijn niet-theatrale, huis-tuin-en-keukenprésence een avondvullende hommage aan zijn held brengt. ‘Ik doe niets liever dan op een podium staan en in een microfoon praten. Helaas heb ik onvoldoende materiaal om een eigen onemanshow te maken. Maar gelukkig heb ik het talent om mateloos te bewonderen.’

De Grote Harry Bannink Podcast On Tour is 5/10 in Rotterdam, 6/10 in De Meern, 9/10 in Alkmaar. Daarna tournee.