Voor de makers van Vinyl Magazine is nostalgie niet de drijfveer

Vinyl Magazine voert de lezer terug naar het heerlijke verleden van de zwarte schijf, maar ook naar de nieuwe populariteit van nu.

For groovy people’, staat op de cover van Vinyl Magazine. Met de foto van de Carpenters erbij weet je meteen waar je bent aanbeland: in de jaren zestig en zeventig.

Toch, bezweert hoofdredacteur Joachim Hilhorst in zijn voorwoord, is nostalgie niet de drijfveer van de makers.

‘Het lijkt wellicht vreemd: in een dalende tijdschriftenmarkt een blad maken over een hopeloos verouderd medium. Ik zie dat anders: tijdschriften en vinyl zijn helemaal van nu.’ Dat klinkt plausibel, maar alleen het woord ‘grammofoonplaat’ al zal menigeen terugvoeren naar lang vervlogen tijden.

Vinyl Magazine heeft een doorstart achter de rug. Vanwege een faillissement van de uitgever eind vorig jaar verscheen het blad een paar maanden niet. Aan Vinyl Magazine lag het niet, zegt hoofdredacteur Hilhorst. De verkoopcijfers lieten een ‘gezonde groei’ zien.

Natuurlijk keert het blad veelvuldig terug naar de jaren zestig en zeventig, de hoogtijdagen van de zwarte schijven die destijds ‘elpees’ werden genoemd. Het coververhaal gaat over Richard en Karen Carpenter, de Amerikaanse broer en zus die door de smaakpolitie destijds werden gehaat, maar hit na hit scoorden met hun zoete liedjes.

‘Wie in die dagen jong, hip en progressief was, wist genoeg. De Carpenters deugden niet.’ Ondanks alle muzikale successen is hun levensverhaal tragisch.

Vinyl Magazine pakt het breed aan, met verhalen over de enige fabriek van jukeboxen ter wereld, een kunstenaar (Henk Zielman) die platen bewerkt en de statige Duitse platenmaatschappij Deutsche Grammophon, plus een platenspelertest. Ook fijn: de foto’s van William Rutten, onder meer van de Red Hot Chili Peppers in Volendammer kostuums, inclusief klompen. Ze trekken rare gezichten.

Suus de Groot (van indieband Sue the Night) brengt ons terug naar het heden. Ze mag voor 50 euro platen kopen. De reportage in Haarlem begint ijzersterk: ‘Het is ongelofelijk zeikweer.’

Een betere pleitbezorgster voor vinyl dan Suus de Groot is nauwelijks denkbaar. Over het moment dat haar eigen plaat op vinyl verscheen: ‘Het is alsof je een huis hebt gebouwd waar je voor het eerst over de drempel stapt.’

Na lang aarzelen kiest ze voor gratis platen van Dan Auerbach (Waiting on a Song) en Future Islands (On the Water). Ze is er blij mee. ‘Op vinyl klinkt alles echt beter. Sommige mensen vinden dat vast hipstergezeik, maar de warmte en beleving van vinyl doet echt iets extra’s met me.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.