AlbumrecensieConstantijn Huygens: Pathodia sacra et profana

Voor Constantijn Huygens’ liefdesklacht zou geen Franse hofcomponist zich schamen ★★★★☆

Cyril Auvity e.a. – Constantijn Huygens: Pathodia sacra et profana

De Nederlandse diplomaat en dichter Constantijn Huygens (1596-1687) ging nooit op pad zonder zijn luit. Ook op het klavecimbel en de viola da gamba speelde hij bedreven. Bovendien componeerde hij graag. Huygens schreef naar eigen zeggen ruim duizend stukken. Slechts 39 daarvan verschenen in druk. 

In 1647 gaf Huygens in Parijs onder een schuilnaam de bundel Pathodia sacra et profana uit. Die bevat religieuze en aardse liederen voor één zangstem met begeleiding, op Latijnse, Italiaanse en Franse tekst, al dan niet uit eigen pen.

De Franse tenor Cyril Auvity doet er een ruime greep uit. Opnieuw blijkt dat aan Huygens geen compositorisch genie verloren is gegaan, maar een kleine krabbelaar was hij evenmin. Neem Graves tesmoins de mes délices: voor zo’n liefdesklacht zou geen Franse hofcomponist zich schamen. Droeve intro op de gamba, waarna Auvity lyrisch meandert: intiem, naturel, weinig vibrato, altijd verstaanbaar en versieringen vol smaak.

Cyril Auvity e.a.

Constantijn Huygens: Pathodia sacra et profana

Klassiek

★★★★☆

Glossa

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden