Interview

Voor Bart Koetsenruijter (Zomer Magazine) begint de zomer al in maart

Hoe giet je de zomer in beeld en tekst? Dat weet Bart Koetsenruijter, coördinator van de zomerse variant van Volkskrant Magazine. We spraken hem over zomerstress, zijn favoriete verhalen van dit jaar en warme zomerherinneringen.

Chef Uit van katern V en coördinator van het zomermagazine Bart Koetsenruijter Beeld Io Cooman

Bij zomervakantie denkt hij aan Italië, toen hij als achtjarig, negenjarig jochie met zijn ouders de zomers doorbracht op een bungalowpark bij het Idromeer. De rubberboot waarmee ze het water opvoeren en dat het altijd zonnig was. Wedstrijdjes zwemmen en tafeltennissen tot je erbij neerviel. Het zijn het soort vakantieherinneringen die de meeste mensen delen; dat raakt aan een universeel zomervakantiegevoel. ‘Geen bijzondere herinneringen’, zegt Bart Koetsenruijter, ‘maar wel warme.’ 

Een half leven verder is Koetsenruijter coördinator van de zomerversie van Volkskrant Magazine, en probeert hij dit zomergevoel zes weken lang in tekst en beeld te gieten. Hij vervangt tijdelijk chef Aimée Kiene die in deze weken een lange adempauze neemt voor haar vakantie en om zich te beraden op een heel nieuw jaar van interviews, reportages, columns en rubrieken. Aan Koetsenruijter de taak om het magazine op koers te houden met een vrolijk, zomers smaakje.

De zomer begint voor hem en zijn team eigenlijk al in maart. Dan moet hij, naast zijn dagelijkse werk als chef Uit van V, al over de zomermagazines gaan nadenken. ‘Dan beginnen we met brainstormen en verhalen uitzetten. Dat moet, want veel mensen zijn in de zomer op vakantie.’ Het magazine heeft ook een andere productietijd dan de krant. ‘Je moet langer vooruit werken.’

Dat betekent helaas niet dat het zomermagazinewerk vrij is van lastminute-stress. 

Vooral afzeggingen zijn een aanslag op de zomerstemming. In de zomertijd vreest de coördinator daarom het moment dat hij ‘s ochtends zijn computer aanzet om zijn mail te bekijken. Afzeggingen komen relatief vaak voor bij de stadsgids, een variant op de culturele gids die in het normale magazine staat. Daarvoor liep verslaggever Anne van Driel deze zomer bijvoorbeeld al met goochelaar Hans Klok door Las Vegas en Haroon Ali verkende met Saskia Noort het eiland Stromboli. ‘Daar moet je toch als geïnterviewde een aantal uur, liefst een dag, tijd voor vrijmaken’, zegt Koetsenruijter. Als je dan iemand als regisseur Pedro Almodóvar wil strikken, zoals Spanje-correspondent Maartje Bakker al jaren ambieert, moet je erop rekenen dat zo iemand op het laatste moment kan afzeggen. Omdat hij toch opeens aan de andere kant van de wereld moet zijn, bijvoorbeeld. ‘Elk jaar denkt Maartje dat het lukt, en dan toch net niet.’

Gelukkig is een enkel verhaal al binnen voor de zomer. Een ‘vette vis’ die ruim op tijd was: filmmaker Woody Allen. Die vertelt filmredacteur Bor Beekman uitgebreid over zijn thuisbasis New York, te lezen in het laatste zomermagazine van 17 augustus. ‘Bor heeft hem al een tijd geleden geïnterviewd, toen Allen in Amsterdam was. Hij stelde voor Allen als stadsgids te vragen voor het zomermagazine. Ik zei: probeer maar, het zal toch wel niet lukken.’ Hij kreeg een triomfantelijk appje van Beekman met een foto van hem en de regisseur in een hotel in Amsterdam. Allen gidste dus niet vanuit New York zelf. Hier was dat niet erg, zegt Koetsenruijter, want Allen kon rijk genoeg vertellen over de stad die een groot deel van zijn oeuvre inspireerde.

We zijn pas halverwege de zomer - waar kunnen we verder nog naar uitkijken?

‘Eh, wacht even.’ Hij zit een moment stil en concentreert zich, in gedachten langs de honderden bladzijden van de magazines bladerend. ‘Het stuk over Ameland, dat vond ik erg fijn.’ Filmjournalist Berend-Jan Bockting gaat terug naar Ameland, waar een schoolreisje ooit een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Een mooi contrast met het verhaal van Jaap Stam dat deze zaterdag in het magazine staat: Stam maakte als student een reis in een oude Peugeot 504 break, dwars door de woestijn, naar Mali. Daar verkocht hij zijn auto om de terugreis te betalen. Hij ging voor zijn verhaal terug naar West-Afrika, waar zijn auto nog steeds zou rondrijden. ‘Daar zoek je verhalen ook een beetje op uit natuurlijk, dat contrast. Het zijn allebei mooie verhalen. Bij het Mali-stuk gaat het ook over de onveiligheid van nu. Dat over Ameland vond ik juist weer heel aandoenlijk.’

Beide verhalen zijn onderdeel van de zomerreeks waarin redacteuren van de Volkskrant teruggaan naar het vakantieoord van hun jeugd. Koetsenruijter was al heel blij met het verhaal van Jarl van der Ploeg, die in het eerste zomermagazine de spits afbeet met zijn verhaal over de vakanties die hij als jong kind meemaakte aan de Italiaanse kust. Het is misschien wel de plek waar hij zo verknocht raakte aan la dolce vita dat hij later correspondent Italië werd. ‘Die zomers die je beleeft wanneer je acht jaar bent, zijn de gevaarlijkste’, schreef Van der Ploeg. ‘Alles wat je tijdens die zomers meemaakt, heeft namelijk de neiging een mierzoete herinnering te worden waarnaar je een leven lang weemoedig terugverlangt.’

Daar is Koetsenruijter het helemaal mee eens. Sinds zijn vakanties als jong kind, tafeltennissend aan het Lago d’Idro, is hij altijd Italië-liefhebber gebleven. Hij had ook best terug willen gaan om een verhaal over zijn jeugdvakanties te schrijven. Herinneringen van mooie zomers laten je niet meer los.

Tips van Bart Koetsenruijter: zomerverhalen om terug te lezen

‘Een van de leukste verhalen was van John Schoorl, die de herkomst van de hit ‘t Is weer voorbij die mooie zomer reconstrueert. Dat is een min of meer toevallig ontstane traditie toen hij en ik het ooit eens hadden over het nummer Summertime. Sindsdien maakt hij elke zomer zo’n verhaal, en elke zomer is dat een voltreffer. Grappig: ‘t Is weer voorbij die mooie zomer was een hit in oktober.’

Hans Klok gidst Anne van Driel door Las Vegas. ‘Anne komt net als Hans Klok uit de omgeving Beverwijk. En het is gewoon een heel aardige vent.’

Jarl van der Ploeg, correspondent Italië, gaat terug naar de Italiaanse kust waar hij als kind zijn zomers doorbracht. ‘Zoals Jarl schreef in de eerste aflevering: die vakantie die je op je achtste meemaakt zijn gewoon heel bepalend. Ze blijven dan ook heel goed in je herinnering zitten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden