Volkszangers uit Volendam stellen kijkers even gerust

Realitysoaps over volkszangers blijven ongekend populair...

Het begon met De Bauers in 2003, een realitysoap over Nederlands meest geliefde volkszanger. Het werd in eerste instantie weggehoond als onzinnige tv, maar miljoenen kijkers én een Televizierring later is duidelijk: volkse reality scoort.

Anno 2010 is de buis bezaaid met realitysoaps rondom volkszangers. Na De Frogers, Palingsoap en Frans Duijts: Leef Je Droom is vanaf 3 september ook Gewoon Jan Smit terug, bij de TROS.

Waarom vinden kijkers volkszangers zo interessant? ‘Jan Smit en Frans Bauer zijn populair omdat ze kijkers geruststellen’, zegt Irene Costera Meijer, hoogleraar journalistiek aan de Vrije Universiteit. ‘De series gaan over dagelijkse gebeurtenissen, zoals een barbecue, en geven kijkers het idee dat wat zij ervaren, normaal is. Dat geeft een lekker gevoel.’

Volgens Jaap Buijs, manager van Jan Smit en andere Volendamse artiesten, is het simpelweg een geval van girl or boy next door. ‘Mensen willen zich vergelijken met iemand, de persoon op tv had jij zelf kunnen zijn.’

Een realityserie moet aan bepaalde eisen voldoen. Buijs: ‘Je gaat niet 52 weken een soap maken over Jan Smit. Hij moet ergens mee bezig zijn. We gaan nu een Engelstalig en Duitstalig album opnemen, dat is mooie tv.’

Programmaleider Gerard Baars van de TROS zegt dat optredens bijzaak zijn in een realityserie. Je wil Jan toch in korte broek zien, anders dan op de bühne.’

Of we die korte broek in een nieuwe reeks Gewoon Jan Smit gaan zien, is nog de vraag. Buijs: ‘Bij de vorige reeks woonde Jan nog thuis. Inmiddels is hij bijna 25, woont hij op zichzelf en wordt hij zelfs vader. Zijn privéleven wil hij nu privé houden.’

Tegelijkertijd nemen kijkers minder genoegen met het aanbod. Buijs: ‘Concertbezoekers willen nu ook meet and greets en kijkjes achter de schermen. Ze willen weten wie die zanger is, wat hij doet in zijn privéleven en zelfs wat hij eet. Met alleen een concertkaartje krijg je dat niet te zien.’

Volkssoaps trekken een zeer specifiek publiek aan. Hoogleraar Costera Meijer: ‘Kijkers van de TROS en RTL 4 hebben sterk het gevoel: doe maar gewoon, wij zijn Hollands. Andere genres op bijvoorbeeld de publieke omroep bedienen die kijkers minder.’

Zou een realitysoap over een zangeres als Anouk ook scoren? Costera Meijer: ‘De vraag is of haar publiek op zoek is naar diezelfde geruststelling. Ik denk dat het eerder aapjes kijken wordt’. En hoeveel belangstelling zou er zijn voor iemand die niet zingt? Programmaleider Baars: ‘Het begon met het succes van de Bauers en men is daarna altijd in die sfeer gebleven. Ik zou best een soap over Matthijs van Nieuwkerk zien of over het dagelijks leven van Beau van Erven Dorens’.

Voor omroepen is het ook een veilige succesformule. Een aflevering van Gewoon Jan Smit trekt ruim een miljoen kijkers, maar kost volgens Baars 35 tot 40 duizend euro om te maken. ‘Radar kost twee keer zoveel.’

En de zangers doen volgens Buijs maar wat graag mee aan realityseries. ‘Dit is hetzelfde als te gast zijn bij De Wereld Draait Door. Een artiest die niet op televisie wil, moet lekker bij zijn moeder op zolder gaan zitten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden