Nieuws

Volkswagen bouwt accufabrieken met offensief voor elektrisch rijden

Lange tijd haalden Europese autofabrikanten hun neus op voor batterijen. Nu gaat VW alsnog vol op het orgel.

Schets van elektrische cabrio van VW Beeld
Schets van elektrische cabrio van VW

In 2025 op zijn laatst, dan moet koning Musk, zoals hij zichzelf tegenwoordig noemt, onttroond zijn als heerser van de elektrische auto. Dat stelde uitdager Herbert Diess, baas bij Volkswagen, dinsdag bij de State of the Union van de Duitse autofabrikant.

De voormalig dieselrecidivist werkt al jaren aan een strategie om van fossiele aandrijving naar elektrisch te gaan en denkt snel werelddominantie te bereiken. Een dag eerder, op maandag, kondigde Volkswagen aan dat het de komende jaren zes reusachtige fabrieken zal bouwen voor de productie van accucellen voor zijn e-auto’s. In 2030 moeten die in totaal 240 gigawattuur accucapaciteit produceren, genoeg voor een kleine vijf miljoen auto’s per jaar.

Volkswagen werkt onder meer samen met Northvolt, dat in Zweden een accufabriek bouwt die nog dit jaar een capaciteit van 40 gigawatt moet krijgen. De autofabrikant krijgt rond 2025 een fabriek met een vergelijkbare capaciteit in Duitsland. ‘E-mobiliteit is voor ons een kerntaak geworden’, aldus Diess maandag. ‘We integreren nu systematisch aanvullende fasen in de waardeketen.’

Volkswagen stapt de komende jaren ook over op een nieuw type accucel, die goedkoper te produceren is. Diess verwacht dat dankzij enorme opschaling en de keuze voor het nieuwe type, de kosten van een accu de helft lager kunnen worden. ‘Ruim onder de honderd euro per kilowattuur.’ Op het niveau van de accucel is dat prijspeil overigens al bijna is bereikt. Bloomberg verwacht in 2023 dat de grens van 100 dollar per kilowattuur zeker gepasseerd zal zijn.

Rond 2026 moet een derde fabriek gereed komen in Spanje. Daar zit Volkswagendochter Seat, die onlangs al een oproep deed dat de Spaanse overheid zich hard moet maken voor de komst van een accufabriek, omdat het land op dit gebied achterop dreigde te raken, aldus Seat.

Vanaf volgend jaar zullen alle Volkswagenmerken (onder meer Audi, Seat, Skoda) die gebruikmaken van het elektrische platform MEB, ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Dit betekent dat VW naar verwachting ook een belangrijke speler gaat worden op de energiemarkt. De enorme accucapaciteit die straks beschikbaar is, kan helpen het stroomnet in balans te houden.

Naast het accu-offensief liet VW opnieuw weten dat in 2030 zeven op de tien nieuwe auto’s volledig elektrisch zijn. Volkswagen verkoopt jaarlijks ongeveer tien miljoen auto’s. Het sommetje laat zien dat het Duitse concern tegen die tijd de verbrandingsmotor nog niet volledig heeft afgeschreven, in tegenstelling tot enkele concurrenten, waaronder Ford in Europa.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden