Volkslied met nare visioenen

De Volkskrant vraagt haar lezers deze weken naar de hoogte- en dieptepunten van het bijna voorbije millennium. Vandaag de laatste aflevering van deze serie: het meest irritante deuntje....

Het moderne leven grossiert in irritante deuntjes. 'Ik nomineer alle fantasieloze deuntjes die in je oren getetterd worden tijdens het wachten aan de telefoon', schrijft H. Klamer uit Geldrop. 'Misschien zou het nog te verdragen zijn als de NS Take The A-Train ten gehore zou brengen.'

'De bonzende bassen uit belendende auto's in de file', kwellen P. van den Burg uit Leeuwarden. Karin Spanjersberg heeft slechte herinneringen aan 'de ellendige tune van Vergeet je tandenborstel niet', die merkwaardige quiz van Rolf Wouters.

Oervervelende wijsjes zijn ook tot de computerindustrie doorgedrongen. 'Het meest irritante deuntje van dit millennium is met voorsprong de openingstune van Windows 95. Als je de complete fantasieloosheid van deze muzak afzet tegen de muzikale begaafdheid van de maker, Brian Eno, rest slechts droefenis', meent Pierre Sophie uit Beiningen. Hoe heeft de geluidstovenaar van Roxy Music zo diep kunnen zinken? Het is ongetwijfeld de schuld van het kapitaal.

Toch is irritante muziek van alle tijden. De wals uit de tweede jazz-suite van Dimitri Sjostakovitsj is buitengewoon ergerniswekkend, vindt R. Mooser uit Amsterdam, en niet alleen in de uitvoering van André Rieu. Kerstliedjes doen pijn aan je oren, met hun holle boodschap over vrede, vindt Theo Calle uit Oosterhout. En het calvinistische Wilhelmus is een van die 'sprookjes, dogma's en mythen die op de vuilnisbelt van de geschiedenis thuishoren', vindt Lia Mosterd uit Haren.

Jaap van der Kooij uit Hellevoetsluis nomineert een heel wat minder hoogdravend, maar zeker zo irritant liedje.

'In de jaren dertig kwam mijn moeder op de onzalige idee mij op te geven bij de RVS, Rotterdamse Vakantie School. Na een reis waaraan geen eind scheen te komen, debarkeerden we bij een steiger in Hoek van Holland en werd de lange mars naar het strand ondernomen onder het gebrul van het meest irritante deuntje van dit millennium:

Dit is het éérste couplet

'k Heb een potje met vet

'k Heb een potje potje potje potje vet al op de tafel gezet tralala tweede couplet en enz.

Na het 187ste couplet waren we eindelijk op het strand.'

Modern of ouderwets, hoogdravend of onbenullig, muziek wordt vooral irritant door de context waarin zij klinkt, schrijft de winnaar van deze week, Guy Verbeeke uit Oudergem in België. De prachtigste muziek kan voor eeuwig verpest worden, als zij in verkeerde handen valt.

Daarom kiest Verbeeke voor het beroemde slotkoor van Beethovens negende symfonie, de Ode an die Freude, op tekst van Schiller.

'Vooral vanwege de strofe Alle Menschen werden Brüder is deze schepping tot Europees volkslied gebombardeerd, beter gezegd: tot volkslied van de Europese Unie. Sindsdien kan ik Beethovens prachtige thema niet meer horen. Ik krijg er nare visioenen bij, bijvoorbeeld van frauderende Europarlementariërs en sjoemelende Eurocommissarissen, megalomane Eurogebouwen waarvoor hele Brusselse wijken moesten worden afgebroken, urenlange Eurocratenvergaderingen waar niets uit komt, behalve dan misschien een perscommuniqué waar niets in staat, enz., enz., enz.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden