PodcastVolkskrant Radio

Volkskrant Radio: van de knalharde wraakplaat van Eminem tot de poëtische liedjes van Broeder Dieleman

In de Volkskrant Radio-podcast zet de popredactie van de Volkskrant de beste popmuziek van het moment op een rij. Deze maandelijkse Kroniek van de Nieuwe Muziek signaleert de laatste trends en de meest actuele popkoersen. Om te lezen bij het luisteren.

Eminem tijdens zijn optreden op het Firefly Music Festival in het Amerikaanse Dover.Beeld REUTERS

De verrassing van het jaar, zo mogen we de knalharde wraakplaat Kamikaze van Eminem toch wel noemen. Slim Shady dropte vorige maand uit het niets een album, dat hij achteloos aankondigde op zijn sociale mediakanalen met de begeleidende tekst: ‘Ik heb hier niet te lang over nagedacht. Geniet ervan.’

De plaat veroorzaakte een soort vulkaanuitbarsting in de hiphop, en dan vooral in de (sociale) mediakringen rond de door Eminem afgeserveerde collega’s, van Machine Gun Kelly tot Tyler, the Creator. Maar Kamikaze schoot ook op inhoud naar de top van de hitlijsten. De plaat brak records op YouTube, waar de kijkcijfers per track steeds binnen een paar uur door de miljoenengrenzen schoten. En daarmee is Kamikaze dan toch weer één van de best verkopende pop- en hiphopplaten van het moment - en de afgelopen jaren.

Subtiel is Eminem niet, in tracks als The Ringer en Greatest. Maar heerlijk rauw, bruut, bot en razendsnel rappend wel, en zo kennen we hem dus weer. Eminems onderliggende missie is intussen geslaagd: over zijn tegenvallende terugkeerplaat Revival uit 2017 praat niemand meer.

Plaatsen we Eminem aan één kant van het brede popspectrum, dan staat helemaal aan de andere kant Broeder Dieleman. In zijn soms traag kabbelende, poëtische liedjes verkent Dieleman de binnenwereld, maar dat doet hij het liefst tijdens lange wandelingen door het landschap van Zeeuws-Vlaanderen, waar hij opgroeide. 

Dieleman spreekzingt met gevoel voor nostalgie over de geschiedenis van de streek, en over de schoonheid van de kreekjes rond Terneuzen. En recensent Gijsbert Kamer vindt het allemaal prachtig, getuige zijn vijfsterrenrecensie van de plaat Komma. ‘Dieleman zingt met een vertellende zangstem. (…) Ook de begeleidende muziek klinkt aarzelend en zoekend. De tokkelende banjo van Dieleman zelf, de dwarrelende pianonoten van producer Pim van de Werken en een saxofoon die klinkt als een winterbriesje; het is allemaal even wonderlijk als wonderschoon.’

Kan er misschien nog een brug worden gebouwd, tussen deze totaal verschillende muzikale werelden? Jazeker, dat kan. De Amsterdams/ Almerense rapper Sevn Alias maakt onversneden hiphop, soms hard en duister, zoals in de dreigende en track Duw van zijn plaat Recasso. Maar soms ook persoonlijk, genadig en poëtisch, in tracks als Niet Down. Ongebreideld grappig en ook best vrolijk is het bliepjesanthem Mag Het ff Lekker Gaan, waarin de bevriende Almeerse hiphopheld Josylvio opduikt met een setje bijtende raps.

Ook mooi: de heerlijk nerveuze funkjazz van de Amerikaanse drummer en zanger Louis Cole, op de plaat Time. En de sombere en uitgestrekte  gitaarrocklandschappen van de Amerikaanse band Low.

Luister dit alles, en veel meer, op de maandelijkse podcast Volkskrant Radio bij Pinguin Radio. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden