Volkskrant Radio: Nine Inch Nails galmt zomaar weer naar de top van de heavy muziek

In de Volkskrant Radio-podcast zet de popredactie van de Volkskrant de beste popmuziek van het moment op een rij. Deze maandelijkse Kroniek van de Nieuwe Muziek signaleert de laatste trends en de meest actuele popkoersen. Om te lezen bij het luisteren.

Trent Reznor van Nine Inch Nails Foto EPA

Wat kan de popmuziek toch een mooi transportmiddel zijn. Je zet een plaat op, en ineens klinkt er een stem uit het verleden die je meesleept naar die vervlogen tijden, en intussen toch ook iets mededeelt over het heden.

De plaat Bad Witch van de Amerikaanse industrialrockband Nine Inch Nails, van frontman en tegenwoordig vooral soundtrackschrijver Trent Reznor, greep de popredactie van de Volkskrant bij de strot twee weken geleden, én vorige week live in de Afas Live in Amsterdam

Nine Inch Nails gold de laatste jaren een beetje als gedateerd, het jaren-negentig-geluid van die strenge en Teutoonse industrial klonk zelfs wat versteend. Maar op de nieuwe plaat is dat geluid juist weer erg actueel. Omdat Reznor zich onthoudt van de standaard rockrefreintjes en in nummers als Ahead of Ourselves hard en schreeuwerig bericht over onze nare tijden. Nine Inch Nails scheurt de speakervellen aan flarden en de meters staan dus constant in het rood. En soms horen we zelfs de geest van David Bowie rondwaren. 

En op een of andere manier lijkt het of dit geluid toch weer past bij ons polemische tijdsgewricht, dat best wat knetterboze avant-garde kan gebruiken. Een plaat als een noodklok, waarmee Nine Inch Nails zich zomaar weer naar de top van de heavy muziek galmt.

Achter de schim van David Bowie duikt ook David Byrne op. De klassieker Remain in Light van Talking Heads krijgt een verrassende coverbewerking van zangeres Angélique Kidjo uit Benin. Kidjo blijkt een groot bewonderaar van Talking Heads en lijkt de plaat thuis te willen brengen naar het moederland. Want Byrne en band leenden voor hun meesterwerk natuurlijk Afrikaanse gitaarpracht en funkende afrobeat uit Nigeria, en dat laat Kidjo maar even duidelijk horen. 

Haar versies van Crosseyed and Painless en The Great Curve klinken vreemd maar fantastisch Afrikaans, en ook hier geldt weer dat de plaat nieuwe actualiteit krijgt. In het openingsnummer Born Under Punches lijkt Kidjo de in het oorspronkelijke nummer bezongen corruptie en overheidscriminaliteit na het Amerikaanse Watergate-schandaal naar Afrika te halen. Daar belandt dankzij een netwerk van vermogende heren nog altijd veel geld in verkeerde zakken, is nu de boodschap.

De Amerikaanse popzangeres Natalie Prass lijkt in haar plaat The Future and the Past (die titel is niet toevallig) ook een greep te doen in de pophistorie. In een aantal tintelfrisse popliedjes lijkt Prass vooral Prince en Janet Jackson te eren, met coole en funky tracks als Oh My, waarin de keyboards uit Paisley Park tot leven komen, en de musicalachtige pianoballad Nothing To Say. En verdomd, dan komt zelfs Karen Carpenter nog voorbij in het weemoedige maar gloeiend warme Far From You. Wat een heerlijk popplaatje, dat ook weer een tikje ouderwets maar in het geheel niet gedateerd klinkt.

Verder: Soulwax slaat toe met een mixplaat die eigenlijk geen mixplaat is. Voor Essential namen de Belgen twaalf nieuwe ‘essentiële’ dancetracks op en die zijn basaal, rauw en dansvloervullend. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.