Volkskrant Radio

Volkskrant Radio: de opkomst van fenomeen Billie Eilish en de knappe comeback van The Chemical Brothers

In de Volkskrant Radio-podcast zet de popredactie van de Volkskrant de beste popmuziek van het moment op een rij. Deze maandelijkse Kroniek van de Nieuwe Muziek signaleert de laatste trends en de meest actuele popkoersen. Om te lezen bij het luisteren.

Popfenomeen Billie Eilish. Beeld EPA

Het was weer zo’n maand waarin ijzersterke, splinternieuwe vrouwen domineerden in de hit- en afspeellijsten en dus ook in de recensiekolommen van de Volkskrant. Op een enkele heavy heer na kregen folk-, hiphop- en pure popvrouwen een sterrenregen over zich heen.

Maar één vrouw stak iedereen naar de kroon en van haar zijn we voorlopig niet af. Jawel, we beleven de opkomst van een groot popfenomeen: de hele wereld heeft het over Billie Eilish. Ze was al een soort popmuzikaal mirakel met haar eerste EP Don’t Smile At Me uit 2017. Daarop stonden een paar dijken van hits, zoals het zoet gezongen doorbraaknummer met een grimmig en mysterieus randje Ocean Eyes. Die nummers schreef Billie Eilish Pirate Baird uit Los Angeles toen ze 15 was. Ja echt: toen ze 15 was.

En nu is daar het volwaardige debuut When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, dat Eilish weer helemaal zelf schreef, in het ouderlijk huis, met haar broer. Opnieuw een  popwonder, want ook dit album staat vol hits-in-wording en de hele plaat vloog in de Verenigde Staten ook direct naar de koppositie van de belangrijkste albumcharts. Eilish meet zich vele gedaanten aan, schrijft net zo makkelijk theatrale pianoballades als duistere, door puberangsten ingefluisterde emo, hiphop en dance. Ze is daardoor bovendien met niemand te vergelijken, en vooral haar authenticiteit en zelfverzekerdheid maken Eilish bijzonder. De plaat is ‘sterk, eigenzinnig, krachtig en volwassen’, schreven we in de recensie. Ja, we zijn echt een beetje fan. Mag het?

De volgende opmerkelijke doorbraak kwam van rapper Lizzo, en haar album Cuz I Love You. Het is de derde plaat voor de Texaanse, maar ook zij heeft duidelijk een hitkracht ontwikkeld in haar liedschrijfwerk. De track Tempo scheurde twee maanden geleden al door de streamingplatforms: een heerlijk, geestig hiphop-anthem met een moordende bassline (en de hulp van de eerbiedwaardige Missy Elliott). De plaat Cuz I Love You blijft hangen in de sfeer van Tempo. Lizzo gaat van r&b naar soul en hiphop, en weet in haar teksten bovendien zowel grappig als relevant te zijn.

We werden daarna verrast door gevoelige folk van Aldous Harding, en rijk gearrangeerde pop van Weyes Blood. En vooruit, óók door een danceplaat van een oudgediend mannenduo. The Chemical Brothers deden net alsof de jaren negentig en de glorieuze dancejaren van de triphop en de big beat nog volop gaande waren, en gooiden er een opgewekte, zelfs euforische danceplaat uit. Op No Geography laten de Britse dansmeesters nog eens horen hoe begaafd hun collagekunst is, want de Brothers vouwen soulsamples, funkgitaartjes, koperblazers, kinderkoren, kerkorgels en keiharde beats samen tot stampende dansvloervullers, waarmee we een hele festivalzomer vooruit kunnen.

Luister dit alles, en veel meer, op de maandelijkse podcast Volkskrant Radio bij Pinguin Radio.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden