nieuws

Volkskrant Magazine wint internationale designprijs: ‘Mensen zeiden: dit is een piemel, dat zie je toch?’

Het Volkskrant Magazine werd vrijdag internationaal onderscheiden met een D&AD-award in de categorie beste tijdschriftcover. De foto van een vinger die zou kunnen doen denken aan een piemel, bij een verhaal over dickpics, maakte vorig jaar juni het nodige los bij sommige lezers. 

Cover Volkskrant Magazine 1 juni 2019Beeld Volkskrant Magazine

De cover bestaat uit een vinger die door het witte papier lijkt gekropen. ‘In eerste instantie lijkt het misschien op een piemel, en niet op een vinger. Maar sommige lezers bleven er ook een piemel inzien. Die zeiden: dit een piemel, dat zie je toch? Dat leverde rare discussies op’, herinnert art director Jaap Biemans van het Magazine zich.

Dat mensen schrokken van het beeld, zoals ze de redactie luid en duidelijk hebben laten weten, kan hij zich nog wel voorstellen. Sterker nog: het doel is juist dat een goede cover ‘iets met je doet’, zegt Biemans. ‘Het slaat je in je gezicht, je krijgt er kippenvel van, of je wilt hem aflikken. Krijg je er dat soort emoties van, dan weet je dat het een goede cover is.’

Een goede cover mag schuren, zegt Biemans. ‘Ik vind het leuk om iets te maken dat eigenlijk niet kan, dat een beetje op de grens zit. Deze tijd kenmerkt zich toch al zo door veiligheid en preutsheid.’ Daarom ook stuurde hij de vinger – die dus geen piemel is – in naar de jury van D&AD, dat vanuit Londen al 58 jaar lang de meest uiteenlopende ontwerpen van over de hele wereld onderscheidt.

Vaak proberen Biemans en het Magazine met een serie covers mee te dingen naar de prijzen. In 2014 leverde dat ook al succes op bij D&AD, al vond de uitreiking toen nog niet via een internetverbinding plaats. Biemans werd vaker gelauwerd. ‘Maar D&AD overstijgt toch alle disciplines.’ Andere winnaars in de categorie van het Magazine waren dit jaar onder meer The Guardian en New York Times Magazine.

Over hoe de cover van het Volkskrant Magazine van 1 juni 2019 eruit moest komen te zien, braken Biemans en collega’s het hoofd. Het zou in elk geval verwijzen naar het verhaal van Nadia Ezzeroili dat de vraag beantwoordt waarom mannen ongevraagd foto’s van hun piemel blijven sturen. ‘Meestal gaat het zo: we hebben dit onderwerp in het blad staan, maak er maar iets van. Dan zit je dus met een leeg vel. En een onderwerp als dickpics is niet makkelijk te illustreren.’

Biemans zocht zogezegd iets schurends. Beeldredacteur Heike Gülker herinnerde zich, tot zijn geluk, een Zwitser die bij het fotografie-evenement Unseen Amsterdam met zijn werk te zien was geweest. Biemans: ‘Die man stak vaak zijn vingers door foto’s heen, dat is een beetje zijn handelsmerk. Ik zei: als we een witte cover doen, met alleen die vinger erdoor, dan hebben we een knalcover.’

Zo geschiedde. De vinger is van de fotograaf zelf, Beni Bischof. Hij maakte ook de foto’s binnen in het blad bij het verhaal. Daarop nemen zijn vingers de plek in van bekende vrouwenneuzen en die van een mannelijke neus: de Amerikaanse politicus en dickpic-verspreider Anthony Weiner. Dat sommige mensen zijn vinger voor een piemel aanzien, heeft Bischof trouwens niet zo bedoeld. Hij wilde er ‘een soort Pinokkio-neus van maken’, legde hij uit.

Biemans: ‘We blijven dit soort dingen doen bij de Volkskrant. Over controversieel beeld doen we niet te flauw. Zolang het inhoudelijk maar goed is.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden