Volkskrant-lezers: King's Speech (met afstand) film van het jaar

Volkskrant-lezers kiezen King's Speech, Black Swan en Drive als beste films. Hoofdrolspeler Ryan Gosling uit laatstgenoemde wordt door veel lezers als 'ontdekking van het jaar' beschouwd.

Colin Firth en Geoffrey Rush in de King's Speech Beeld ap

Overmacht. Als filmverkiezen een schaatswedstrijd was, lag The King's Speech halverwege de wedstrijd al drie rondjes voor op de concurrentie. 'Op mij heeft maar één film echt indruk gemaakt. Ik heb hem ook direct gekocht en meermaals gedraaid', schrijft mevrouw Versluis uit Ameide. Er kwam niks anders in: de overige 9 vakjes van haar toptien liet ze leeg, en ze was niet de enige. Geen film wist meer lezers te ontroeren dan het door Tom Hooper geregisseerde en met vier Oscars bekroonde Britse melodrama over koning George VI (Colin Firth), die zijn spraakhandicap en microfoonvrees overwint met behulp van een eigenzinnige spraakcoach.

Black Swan
Alhoewel op afstand gezet door The King's Speech, steekt het als tweede geëindigde Black Swan toch ook ver boven de rest uit. Het horrorsprookje van Darren Aronofsky over een neurotische en eng dunne ballerina (Natalie Portman) en haar - al of niet - ingebeelde concurrente kwam bij verschillende lezers aan als een mokerslag.

Mevrouw Schueler uit Utrecht: 'Nog nooit ben ik zo overdonderd een bioscoop uitgelopen. Geen samengespannen spieren, geen schreeuw van angst, maar enkel het overeind staan van iedere haar op mijn armen en nek en een verlammend gevoel dat ik nog nooit buiten mijn ergste nachtmerries ervaren heb.'

Tegenstanders
Maar waar The King's Speech algemeen goedkeuring oogst, behoort Black Swan tot de dit jaar opvallende hoeveelheid films die het publiek verdeelt in fanatieke voor- dan wel tegenstanders. Waar de een 'voorgoed veranderd' de bioscoop uitstapt, spreekt de ander van 'pretentieuze kitsch'. Zo ook bij hoog geëindigde films als Biutiful (4), Melancholia (5) en The Tree of Life (9). Verschillende lezers constateerden die polarisatie ook in de bioscoopzaal zelf.

De heer Van Schouten uit Schijndel: 'Jammer dat vele mensen de zaal verlieten die het niet konden opbrengen het volledige kunstwerk te aanschouwen.'

Extreem geweld
De heer Bos uit Groningen constateert 'als maatschappelijk werker in tbs-instellingen' dat de films over de aanloop naar extreem geweld elk jaar beter worden. Ook de nummer drie op de lijst, Drive, mag tot die groep gerekend worden. Hoofdrolspeler Ryan Gosling wordt door veel lezers als 'ontdekking van het jaar' beschouwd. 'Hij kan alles spelen, van autist tot geliefde, van crimineel tot verslaafde docent', aldus de heer Rutgers uit Groningen.

De hoogst gewaardeerde Nederlandse film is de met minimale middelen gemaakte roadmovie Rabat (Jim Taihuttu, Victor Ponten), op de 17de plaats, iets boven Black Butterflies en Sonny Boy. Ook Gooische Vrouwen, De bende van Oss, Nova Zembla en De Heineken Ontvoering haalden de top-50.

A Separation
Hollywood had dit jaar opmerkelijk weinig in te brengen. De eerste échte blockbuster, de Harry Potter-finale, wordt pas op de 13de plaats aangetroffen, en moet de kleinschalige Iraanse productie A Separation voor zich dulden. Het echtscheidingsdrama van Asghar Farhadi trok in Nederland 50 duizend bezoekers, won afgelopen weekend een Golden Globe en maakt zich nu op voor de Oscars.

De top-10:

1 The King's Speech
Regie Tom Hooper, met Colin Firth.

Superieur en fraai gelaagd 'feelgood' drama over de met zijn spraak worstelende George VI. Firth speelt de Britse koning vol opgekropte woede en in zelfspot gehulde zelfhaat.

2 Black Swan
Regie Darren Aronofsky, met Natalie Portman.

Gitzwarte psychothriller en een bittere kijk op de subcultuur die de balletwereld is. Maakt de krochten van de menselijke geest tastbaar.

3 Drive
Regie Nicolas Winding Refn met Ryan Gosling.

Lotgevallen van een chauffeur voor overvallers, met sublieme achtervolgingsactie. Alles aan Drive is excessief: de romantiek, het geweld, de esthetiek.

4 Biutiful
Regie Alejandro González Iñárritu, met Javier Bardem.

Meldodrama met Bardem in een indrukwekkende, loodzware hoofdrol als doodzieke vader Uxbal, een man die voor zijn inkomen met geesten communiceert, en als tussenpersoon sjachert met illegalen en straatverkopers in Barcelona. Bevat een van de meest kinetische achtervolgingsscènes ooit.

5 Melancholia
Regie Lars von Trier, met Kirsten Dunst.

Drama over het naderend einde van de wereld, met een bruiloft op een landgoed en een op drift geraakte planeet, Melancholia, die de aarde nadert. Een film met een somber mensbeeld en pijnlijke humor, maar zonder plagerig venijn.

6 Midnight in Paris
Regie Woody Allen, met Owen Wilson.

Charmante film die soepel switcht tussen het Parijs van nu en van het verleden. De naïeve hoofdpersoon Gil probeert in de geidealiseerde Franse hoofdstad het antwoord op al zijn levensvragen te vinden, zijn angst voor de dood op afstand te houden en de liefde te vinden.

7 The Artist
Regie Michel Hazanavicius, met Jean Dujardin

Ode aan de zwijgende film, over uiterst charmante filmster die zijn neergang probeert weg te drinken. Hollywood-vermaak op z'n best, uit Frankrijk.

8 True Grit
Regie Ethan en Joel Coen, met Jeff Bridges.

Western met Bridges als drankzuchtige en verlepte, maar onder alle lagen venijn toch nog charmante marshal. Wraakfilm zonder winnaars, vertrouwd superieur geregisseerd door de Coens.

9 The Tree of Life
Regie Terrence Malick, met Brad Pitt

Tegendraads meesterwerk over rouw, het geloof als beproeving, volwassenwording, het verlies van onschuld en de kunst om lief te hebben, alles machtig vervlochten met oerbeelden van de planeet aarde.

10 Tinker Tailer Soldier Spy
Regie Tomas Alfredson, met Gary Oldman.

Stijlvolle en spannende anti-thriller in de wereld, vooral het kantoor, van de Britse inlichtingendienst. Paranoia, melancholie, eenzaamheid en verborgen, zelden houdbare liefde in de tijd van de Koude Oorlog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.