Volkskrant Filmfestival The Constant Gardener

De Braziliaan Fernando Meirelles regisseerde met The Constant Gardener (2005) zijn eerste Engelstalige film. Auteur John Le Carré keek over zijn schouder mee....

In zijn bewerking haalde Meirelles veel Britse personages en plotlijntjes eruit. Daarvoor in de plaats bedacht hij een aantal scènes in de straten van Nairobi. Met meer nadruk op de sfeer dan op de plotontwikkeling.

Meirelles (Sao Paulo, 1955) debuteerde in 2001 met Domésticas, die werd geselecteerd voor de Tiger-competitie van het Rotterdams filmfestival. Een jaar later brak hij door met Cidade de Deus, een veelvuldig bekroond drieluik over de opkomst en ondergang van drugdealertjes in de favela's.

The Constant Gardener, over de praktijk van de farmaceutische industrie om nieuwe medicijnen te testen in ontwikkelingslanden, vestigde Meirelles' naam als eigenzinnig filmmaker definitief. In de film mengt de regisseur op vanzelfsprekende wijze een aantal uiteenlopende zaken. Het is een mooi liefdesverhaal dat speelt in een derde-wereldland. En de film raakt aan grote ethische thema's, zoals het venijnig streven naar winstmaximalisatie binnen de farmaceutische industrie.

Het boek van Le Carré speelt in Kenia, ten tijde van de corrupte president Daniël Moi. Onder zijn bewind was Le Carré's werk in Kenia verboden. Het huidige regime – eind 2002 werd Moi opgevolgd door Mwai Kibaki – haalde de filmploeg met graagte binnen. Het resultaat is een uitgekiend gestructureerde tragedie, waarin particuliere ervaringen en de wereldpolitiek samenklonteren. Meirelles is een regisseur die het geweten met bravoure wakker schudt. RO

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden