Volkskrant Banen: geen blad maar een 'community'

Intermediair heeft er een concurrent bij. De Volkskrant, hoopt met Volkskrant Banen meer voet aan de grond te krijgen op de banenmarkt voor hoogopgeleiden in het bedrijfsleven....

Van onze verslaggever Frank van Zijl

Nauwelijks twee weken na het verschijnen van nrc.next, dagblad voor hoogopgeleide twintigers en dertigers, komt ook de Volkskrant met iets nieuws voor deze doelgroep: Volkskrant Banen, een weekblad over 'carrière en persoonlijke ontwikkeling'.

Dinsdag verschijnt het eerste nummer. Volkskrant Banen, tegenhanger van Intermediair, wordt in zogeheten 'controlled circulation' gratis verspreid onder de doelgroep van 25- tot 39-jarigen met minimaal een hbo-opleiding.

Het nieuwe blad moet binnen een jaar een oplage hebben van 120 duizend exemplaren. Intermediair heeft het dubbele. Daar staat tegenover dat de advertenties waar het beide om te doen is, die voor hoogopgeleid personeel, ook verschijnen in de Volkskrant van zaterdag, waardoor het bereik aanzienlijk hoger uitkomt. Intermediair en Volkskrant Banen bedienen hun doelgroep ook met gespecialiseerde websites.

Uitgever Pieter Kok van de Volkskrant denkt dat er voor beide bladen een markt is. 'Volkskrant Banen is een uitbouw van onze positie. Wij zijn van de gedrukte media marktleider voor personeelsadvertenties. De Volkskrant heeft een ijzersterke positie bij de overheid, Intermediair bij het bedrijfsleven. Daar valt voor de Volkskrant een wereld te winnen, want 70 procent van onze lezers werkt in het bedrijfsleven.'

Hoofdredacteur Peter ter Horst van Intermediair: 'Ik verwelkom concurrentie. Maar ik word er niet nerveus van. Het lijkt mij heel lastig om naast Intermediair een nieuw blad te maken. De leeslast voor de doelgroep wordt steeds groter.'

Volkskrant Banen past binnen de trend van differentiatie in de dagbladwereld: uitgevers proberen op meerdere fronten actief te zijn. Daarbij komt dat de Volkskrant net als andere dagbladen een vergrijzende achterban heeft. Volkskrant Banen biedt adverteerders op de arbeidsmarkt direct toegang tot de specifieke doelgroep van hoogopgeleide jongeren.

De personeelsmarkt, met name die in het onderwijs en de gezondheidszorg, is voor de Volkskrant een belangrijke inkomstenbron. Eind jaren negentig kwam de markt door de verslechterende economie onder druk te staan. Veel adverteerders zochten bovendien hun weg via het internet: Monsterboard, Vacaturebank en Jobtrack zijn uitgegroeid tot succesvolle vacaturesites.

PCM Uitgevers probeerde het indertijd met de vacaturesite Clickwork, maar die mislukte. Het lukte evenmin het banenblad Carp winstgevend te maken. In 2002 werd Carp afgestoten.

Ter Horst van Intermediair denkt dat Volkskrant Banen voor PCM een 'Carp II' zou kunnen zijn. Uitgever Kok van de Volkskrant bestrijdt dit. Het weekblad is, zegt hij, complementair aan de krant, die van oudsher een sterke positie heeft op de markt van personeelsadvertenties.

'Volkskrant Banen put uit het rijke netwerk van de Volkskrant-redactie. We zitten uitstekend in de arbeidsmarktmaterie. Bovendien hebben we inmiddels bewezen dat we magazines kunnen maken.'

Personeelsadvertenties worden vanaf volgende week geplaatst in de zaterdageditie van de krant, in Volkskrant Banen en op de website van het weekblad. Tegenover een tariefsverhoging van 10 procent staat een 30 procent hoger bereik, aldus de uitgever.

Dat de concurrentie op de personeelsmarkt straks hevig zal zijn, staat vast. Intermediair (250 duizend), Volkskrant Banen (120 duizend) en in mindere mate Carp (145 duizend) jagen op een en dezelfde lezer. Met de aankondiging van Volkskrant Banen begon ook Vacaturebank.nl een eigen blad.

Kok van de Volkskrant zegt dat de slag om de young professionals nog maar net is begonnen. 'Volkskrant Banen is meer dan een blad. Het is een community die we verder uitbouwen met seminars, workshops, opleidingen en boeken.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden