Serierecensietiger king

Volkomen bizar en verslavend: u zult de personages uit docuserie Tiger King nooit meer vergeten ★★★★☆

Als je zo eens in vogelvlucht langs een aantal recente documentaires op Netflix glijdt, lijkt het nog best een vrolijke, in ieder geval kleurrijke bende daar aan de randen van de Amerikaanse samenleving. We waren net bijgekomen van de tantrische massagefeesten in de Bhagwan-gemeenschap van Wild Wild Country, scheurden op quads door de marihuanaplantages nabij Murder Mountain en dan kunnen we nu de blik richten op een nog onbevattelijker subcultuur.

In de serie Tiger King duiken we diep – waarschijnlijk dieper dan u ooit had gewild – in de gestoorde wereld van de Amerikaanse tijgerboerderijen. Hoe verder we afdalen in de dubieuze dierenhandel, hoe meer de grijns op ons gezicht bevriest. De onaangepaste paria’s uit de serie – wat zijn het er veel, en wat doen ze hun best om zo ver mogelijk buiten de rails te lopen – ontpoppen zich als doodenge psychopaten die elkaar op steeds creatiever wijze naar het leven staan.

Dat Amerikanen soms graag wat rondzeulden met exotisch dierenleven, dat wisten we. Bokser Mike Tyson had een tijger als huisdier en daar liet hij zich volop mee fotograferen. En de goochelaars Siegfried en Roy deden trucjes met tijgers in Las Vegas, tot een 7-jarig exemplaar genaamd Mantecore geheel terecht zijn tanden in Roys nek zette. Maar dat in de Verenigde Staten complete tijgerfokfabrieken uit de grond zijn gestampt, waar honderden tijgers, leeuwen en poema’s over elkaar heen krioelen, kinderen tegen betaling kunnen knuffelen met welpjes en zelfs jonge tijgers worden verhuurd aan escortservices? Nee, dat was een van de minder aangename ontdekkingen van Tiger King.

De natuurbeschermer, nachtclubhouder en documentairemaker Eric Goode stuitte een jaar of tien geleden, toen hij onderzoek deed naar illegale slangenhandel, op een fikse ruzie tussen twee tijgerprofessionals. De onbeschrijfelijke figuur Joe Exotic enerzijds, een volgetatoeëerde, mannenverslindende en zeer slechte countryliedjes zingende tijgerhouder met politieke ambities en een geblondeerd matje. Tegenover hem staat de mysterieuze, in tijgerprint geklede Carole Baskin, die ook tijgers in kooien houdt, maar zegt juist voor de beesten op te komen.

Goode streek neer in beide kampen, liet de camera’s draaien en werd jarenlang opgezogen in een wereld van intrige, gesleur met beschermde diersoorten, seksfeesten en uiteindelijk zelfs zware misdaad. Tiger King werd zijn levens- én meesterwerk, ook omdat het moorddadige plot zich onder zijn neus ontwikkelde: het verhaal over de vete werd vorig jaar ineens groot misdaadnieuws en Goode zat er bovenop. Maar ook omdat de serie nu eenmaal overloopt van de krankzinnigste figuren, die geen kijker ooit nog gaat vergeten. De serie is vooral in de Verenigde Staten sinds de verschijning deze maand trending en zowel Joe Exotic als zijn aartsvijand duiken op in ontelbaar veel internetmemes.

Het beeldmateriaal waarover Goode beschikt, is indrukwekkend. Werkelijk alles in deze epische dierenoorlog is vastgelegd en dan mocht de regisseur ook nog beeld lenen van een reality-tv-show, die jarenlang in de dierentuin van Exotic werd opgenomen. We zien het moment waarop een personeelslid zich per ongeluk door het hoofd schiet. En we zien een schoonmaker met geheel afgerukte arm op de grond liggen bloeden, na een aanval van een hongerige tijger. Je wordt als kijker meegezogen in een verhaal dat niet waar kan zijn, maar het toch is.

Enigszins dubieus is de rol van de documentairemaker. Goode pendelt tussen de twee kemphanen, confronteert de partijen met de onwelriekende acties van de tegenstander en drijft de ruzie op de spits, met alle gevolgen van dien. Dierenrechten, het onderwerp waarvoor Goode dit project instapte, raken intussen steeds verder op de achtergrond: de arme tijgers worden zowel in hun echte leven als in deze documentaire vertrapt door een circus vol verwarde personen.

Het kijken daarnaar, we hoeven ons er niet voor te schamen, is verslavend en ongelooflijk vermakelijk maar tegelijk diep verontrustend. Al was het maar omdat alle paradijsvogels uit de serie, de één nog verwarder dan de ander, constant met revolvers, geweren en vlammenwerpers lopen te zwaaien. Wat is Amerika toch een heerlijk, angstaanjagend land.

Tiger King: Murder, Mayhem and Madness

★★★★☆

Regisseur Eric Goode en Rebecca Chaiklin