tv-recensie Talkshows

Volgens het principe van talkshowdarwinisme zullen de besten overblijven

. Beeld .

Ze vond het een belediging voor het vak. Bijna dan. ‘Studiopresentatie doe ik nog niet zo lang’, dus was het aanbod voorbarig. Voordat Fidan Ekiz dinsdag bij DWDD als tafeldame plaatsnam, trok Matthijs van Nieuwkerk een paar minuten van zijn kostbare zendtijd uit om haar, zittend op het krukje, te vragen hoe dat nou zit met de opvolging van Jinek: heeft ze geweigerd of is ze nog in gesprek?

Een beetje van beide. Ze is er nog niet klaar voor, vindt Ekiz, en zeker niet met zo’n vroege deadline, januari dus. De NPO had voorgesteld dat ze de presentatie van de nieuwe talkshow zou afwisselen met Tijs van den Brink. Met hem ging ze ‘speeddaten’ en dat was een succes. Maar alsnog: niet nu dus. Om haar tegemoet te komen heeft de NPO een roulatieteam bedacht: elke werkdag een ander. Ja, dat leek haar wel wat, dan kon ze documentaires en columns blijven maken.

Roerige schermtijden. Terwijl de streamingoorlog woedt, is ook een talkshowstoelendans gaande. Hoewel Beau van Erven Dorens behoorlijk wat goodwill heeft, is zijn RTL 4-talkshow bijna spectaculair niet-spraakmakend. Vrijwel nooit zie je op sociale media een fragmentje rondgaan van zijn gesprekken – in positieve óf negatieve zin. In de twaalfde week dat Beau wordt uitgezonden, kijken er gemiddeld zo’n 350 duizend mensen, helaas te weinig.

Dinsdag zei Beau dat reclamemakers weleens de plank misslaan, waarna hij een spotje liet zien waarin een Japanse vrouw een zwarte man in de wasmachine deed, die er als Japanner uitkwam. ‘Ongelofelijk’, zei Beau giechelend. Ik vond het vooral ongelofelijk dat er online geen ophef over te vinden was. Pauw was er niet zonder tumult mee weggekomen, een totaal irrelevant racistisch filmpje, voor de lol.

Fidan Ekiz bij ‘De Wereld Draait Door’. Beeld BNNVARA

Begin volgend jaar wordt Beau afgelost door Jinek, die een deel van haar team meetrekt, inclusief Ewart van der Horst, architect van DWDD en Boulevard. RTL doet er goed aan na vier matige talkshows productiehuis Blue Circle aan de kant te zetten. Beau profiteert zo ook van de overstap van Jinek, niet alleen omdat zij het tijdslot meer journalistiek cachet geeft, maar vooral omdat hij straks een betere redactie krijgt. Dan nog is het de vraag of RTL serieus met de NPO kan concurreren op de late avond.

Dat ligt ook aan de manier waarop het Jinek-gat wordt opgevuld. Ekiz is journalistiek scherp genoeg en kijkt verder dan haar eigen mening (al vinden sommige columnisten haar niet correct genoeg). Zelf is ze blij met vijf roulerende presentatoren, maar is het ook gunstig voor de kijker? In eerste instantie niet. Kijkers houden van patronen en moeten meestal lang wennen. Maar voor de NPO is het de beste manier om talent een kans te geven. DWDD begon ook in duopresentatie, al wordt Francisco van Jole daar vast niet graag aan herinnerd. Uiteindelijk zullen, volgens het keiharde principe van talkshowdarwinisme, de besten overblijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden