Voice mail?

Alle Nederlanders met telefoon krijgen in mei van PTT Telecom hun eigen beantwoorder, het voice mail-systeem. De doodsteek voor het 'oude' antwoordapparaat?...

Cécile de Rijk in Rotterdam, heeft twee weken geleden een antwoordapparaat gekocht: 'Ja, daar baal ik wel van. Wat kostte hij wel niet, 150 gulden, geloof ik. Ze zeiden bij de Primafoonwinkel ook niet dat ze dit van plan waren. Ze probeerden me nog wel een abonnement op die wisselgesprekken aan te smeren, waardoor je ook tijdens gesprekken nog bereikbaar bent. Maar als ik had geweten dat dit over een half jaar zou worden ingevoerd, had ik dat apparaat nu zeker niet gekocht.'

Jan Hakkert van de Consumentenbond: 'Het hangt ervan af of je er al een had en of je er veel gebruik van gaat maken. Op zich is het geen slechte zaak, denk ik. Het voordeel van het oude apparaat is dat je door een druk op de knop kon zien of er boodschappen waren. Nu moet je eerst weer een nummer bellen. Maar dat is wel gratis geloof ik.'

Mieke Plaschek, voorlichting PTT Telecom: 'Het antwoordapparaat houden we gewoon in ons assortiment, want het heeft interessante voordelen: je kunt meteen zien of er voor je gebeld is, en je kunt hem gebruiken als je eerst eens wilt horen wie er belt voor je opneemt. Doe ik zelf ook wel eens. Dat kan niet met voice mail. Ik kan nog niet zeggen of we mensen die een beantwoorder willen kopen hierover informeren. Dit hou je altijd natuurlijk: als je net een leuk jasje hebt gekocht en je ziet het een week later honderd gulden goedkoper hangen is dat ook vervelend. Oh, een momentje aub, ik heb een wisselgesprek.'

Jan Holvast van Holvast en Partner, adviesbureau voor privacybescherming: 'Er moet in elk geval goed worden afgeschermd dat de ingesproken boodschappen alleen maar kunnen worden afgeluisterd door degene voor wie ze bestemd zijn. Via een pincode of iets dergelijks. Dat dus niet maar iedereen ieders boodschappen kan opvragen.

'Al die snufjes op het gebied van de bereikbaarheid, ik vind het nogal ver gaan. Je kunt er natuurlijk zelf voor kiezen, maar in de reclame krijgen de positieve kanten van bereikbaar zijn wél aandacht en de negatieve niet. Ik vind het zalig om op sommige momenten absoluut onbereikbaar te zijn. Ik ga zeker geen gebruik van maken voice mail, nee. Een antwoordapparaat heb ik nu wel, ja. Sinds ik een bedrijf heb, ben ik daar toch maar toe overgegaan.'

Detlev, bewoner studentenflat aan de Van Lieflandlaan in Utrecht: 'Lijkt me een goed idee. We hebben het er wel eens over gehad een antwoordapparaat te kopen, maar deden dat om de kosten niet. Maar dit is gratis.'

Mieke Plaschek: 'Daar ben ik weer. Het blijft natuurlijk ieders persoonlijke keuze wel of niet bereikbaar te zijn. Ik word er ook wel eens knettergek van, hoor. Dan ben ik aan het bellen, krijg ik een wisselgesprek door, en gaat ook nog mijn mobiele telefoon in mijn handtas af. Maar ik hóef het niet aan te zetten. Dit was het? Voor eventuele verdere vragen kunt u dit nummer bellen, als ik daar niet ben, wordt u doorgeschakeld op mijn mobiele telefoon en als dat niet wordt opgenomen wordt u automatisch doorgezet op mijn voice mail. Dus dat moet lukken.'

Gerry Wissink (63) van de Bundeling van Uitkeringsgerechtigden: 'Nou, ik heb niet veel vertrouwen in die PTT. Dus of het een uitkomst is voor mensen met een laag inkomen. . . Ze zouden de gesprekskosten met 30 procent moeten verlagen. Daar hebben we veel meer aan. Want bij die PTT, daar worden winsten gemaakt, dat is gewoon schrikwekkend! Ja, ik heb een antwoordapparaat omdat ik nogal veel van huis ben. Nog een duur ook. Ik heb het gekregen van vrienden, mensen met een beter inkomen.'

Bart Paehlig van Teleworld Telecommunicatiewinkels in Amsterdam: 'Als dat waar is, ben ik er niet zo blij mee. Niemand neemt dan nog een antwoordapparaat. Tenminste, de particulieren dan. Want voor bedrijven voldoet dat voice mail-systeem niet. Met waarschijnlijk een beperkte inspreektijd is het voor bedrijven niet echt interessant.' Harry Kemps van Hesdo bv, dat onder het merk Profoon veel telefoonbeantwoorders verkoopt: 'Toen ik het las, dacht ik wel: goh, dat is ook wat. De verkoop zal wel teruglopen. Hoeveel, dat is moeilijk in te schatten. Het is een reusachtige groeimarkt. In Nederland werden in 1995 op de vrije markt, dus nog los van de verkoop uit de Primafoon-winkels die de helft van het marktaandeel hebben, zo'n 62.500 beantwoordertjes afgezet. Ik denk dat er genoeg voordelen blijven aan de beantwoorders: de inspreektijd, de meldtekst, dat je de stem van de gebelde nog even hoort, dat je hem als gewoon recorder kunt gebruiken.

'Als het echt gratis wordt, kan het voor ons wel wat schelen. Maar dat moet je nog maar afwachten hoor, hoe het met de kleine lettertjes zit. Ik las dat je voor dat voice mail 'sterretje 61' moet intoetsen. Dan zul je daar wel voor moeten betalen, net als bij het doorschakelen. Op de een of andere manier pakken ze je toch.'

Mieke Plaschek van PTT Telecom: 'Nee, het is ècht gratis. Iedereen denkt maar dat er wat achter zit. Dat is niet zo.'

Robin Gerrits

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.