Voetbalblad VI en RTL-show verbreken samenwerking

De redactie van het weekblad Voetbal International verbreekt elke vorm van samenwerking met het gelijknamige RTL7-programma. Dat schrijft hoofdredacteur Tom van Hulsen in het nieuwe nummer, dat vandaag in de winkels ligt. Volgens het AD is de redactie alle kritiek op het weekblad door tv-presentatoren Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen beu.

Johan Derksen en Wilfred Genee Beeld anp

In de begindagen was de redactie nog trots op de televisie-spin-off, schrijft Hulsen, maar 'de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er inmiddels het nodige is veranderd. Vooral als het gaat om de toon van het programma.'

Volgens de hoofdredacteur heeft het weekblad 'steeds vaker' de behoefte zich te distantiëren van uitlatingen die in het programma worden gedaan. 'Niet alleen als er ongepaste kritiek wordt geleverd op ons eigen weekblad, maar ook als het gaat om opmerkingen aan het adres van onder anderen voetballers, trainers, scheidsrechters en bestuurders.' Die uitspraken kunnen 'lang niet altijd' als satirisch worden bestempeld, aldus Hulsen.

Niet onverwacht

De breuk komt niet onverwacht. In de eerste tv-uitzending na de winterstop, maandagavond, waren geen van de vaste VI-verslaggevers te zien. Eind vorig jaar liet Johan Derksen zich meerdermaal kritisch uit over de redactie van het weekblad. 'Ik wil niets meer met die mensen te maken hebben,' zei hij in een uitzending van het RTL-programma. 'Ze hebben last van misplaatste arrogantie en hebben totaal geen visie. Het blad glijdt af.'

Volgens Derksen, tevens oud-hoofdredacteur van VI, ligt aan de aankondiging van het weekblad een andere overweging ten grondslag dan Hulsen beweert. 'RTL heeft al een tijd geleden aan VI bekendgemaakt dat ze aan het einde van het seizoen gaan breken met het blad. Maar nu hebben ze als een soort streek de eer aan zichzelf gehouden', zegt hij tegen NU.nl.

Eigen voetbalplatform

Wat de gevolgen zijn voor het populaire tv-programma, dat in 2011 de Gouden Televizier Ring won, is nog niet bekend. Volgens Derksen wil RTL7 zelf een eigen voetbalplatform opzetten. 'Dan halen we daar ons nieuws vandaan.'

Het weekblad VI valt onder Weekbladpers Media, dat het contract met RTL heeft. De directie van de uitgeverij kan in potentie de titel van het tv-programma handhaven.

Marco Louwerens, zenderdirecteur van RTL 7 laat in een reactie weten: 'Vorige week heb ik de leiding van het blad VI laten weten dat wij na de zomer een eigen koers zullen gaan varen, los van het blad. Dit omdat wij andere plannen hebben met onze voetbalmerken. Ik kan dan ook alleen zeggen dat ik de column in VI ter kennisgeving aanneem.'

Louwerens ontkent dat het blad problemen zou hebben met de uitgesproken meningen van Johan Derksen. 'Derksen heeft altijd en over iedereen een uitgesproken mening. Ook over RTL heeft hij wel eens pittige opmerkingen gemaakt. Dit is voor ons nooit een probleem geweest. Johans karakter, zowel in het tv-programma als in zijn columns, is juist zijn grote kracht en maken hem zo uniek.'

Beeld anp

Inhoudelijke kruisbestuiving

Louwerens erkent dat de inhoudelijke verschillen tussen het weekblad en het tv-programma steeds groter zijn geworden. 'We hebben altijd uitstekend samengewerkt met de bladenmakers, maar de inhoudelijke kruisbestuiving was de laatste jaren wel minder geworden en ook het vertrek van Johan bij het blad, maakte de banden minder intensief. Dat, gekoppeld aan onze plannen, maakte dat het voor ons logisch is om na de zomer zelfstandig verder te gaan. Kennelijk heeft ook het blad de behoefte om op eigen kracht door te gaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden