Voelbaar verschil in kleurenpracht

Er doen ongeveer 250 kunstenaars mee aan de manifestatie 'Kunstvlaai3', en daarom is er heel veel niet te zien. Wat precies, dat gaan de vier blinden uitleggen die het kunstenaarsduo Orgacom, bestaande uit Teike Asselbergs en Elias Tieleman, heeft uitgenodigd om een rondleiding te verzorgen over het terrein van de...

Want er valt veel uit te leggen, bijvoorbeeld als het om conceptuele kunst gaat, en: te voelen. Donderdag liepen de blinde gidsen voor het eerst door de vele gebouwen. Tieleman, onberispelijk gekleed als een economiestudent, was verbaasd over hun opmerkingsgave. 'Ze betastten een wand waarop rozen waren geschilderd en konden precies aangeven waar de donkere kleuren zitten. Die verschillen een klein beetje in warmte van de witte achtergrond en zij kunnen dat voelen.'

Een rondleiding voor de bezoekers, kunstenaars die netjes zijn geknipt en geschoren, het past precies in de publieksvriendelijke aanpak waarvoor de organisatie van de 'Kunstvlaai' dit jaar heeft gekozen. De knetterende anarchie van de eerste twee tentoonstellingen heeft plaatsgemaakt voor een even enthousiaste en prikkelende, maar nu ook overzichtelijke presentatie.

Dat komt vooral omdat een aantal gebouwen een eigen karakter heeft gekregen. Het Machinegebouw is gereserveerd voor het bewegende beeld: hier presenteert Planetart uit Hengelo video- en nieuwe-mediakunst op negen grote schermen. Het Transformatorhuis is vrijgemaakt voor de tweede-faseopleiding Ateliers Arnhem, die deze zomer haar deuren gaat sluiten. Op een enorme tafel in de vorm van een klavertje vier wordt een selectie getoond van de kunstenaars die de afgelopen negen jaar de school hebben doorlopen.

De kern van de 'Kunstvlaai' wordt zoals gebruikelijk gevormd door het Amsterdamse Sandberginstituut en door de vele Nederlandse kunstenaarsinitiatieven. Vorig jaar waren ook een aantal buitenlandse initiatieven uitgenodigd, maar die hebben plaats gemaakt voor een nieuwe gast: het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst. In een doolhof van opengewerkte containers in het Gashouder-gebouw toont het fonds de kunstenaars die in 1997 en 1998 een startstipendium ontvingen.

Eric Wie staat hier bij de ingang met het 'Arie Vederci instant restaurant'. Bezoekers kunnen bij Wie eten bestellen, dat hij vervolgens laat bezorgen door brommerkoeriers. Mochten de pizza's opraken, dan biedt Martina Florians helemaal achterin het gebouw uitkomst. Zij liet twee kasten vollopen met deeg. De gele pap stroomt langzaam door de bodem op de vloer. Wie weet is de grond van de ronde Gashouder aan het eind van de week één grote pizzabodem.

Veel kunstenaars op de kunstvlaai maken op een speelse manier gebruik van persoonlijke herinneringen. Elles Jeurink, studente aan het Sandberginstituut, maakte een pop van haar oma in nachtjapon en zette die in een minuscuul kamertje. Natasja Boezem, ook van het Sandberg, plakte de wand van haar ruimte vol met het platenhoes-portret van de Egyptische zangeres Om Kalsoum. In de kamer plaatste ze twee video's tegenover elkaar. Op de één danst zij als 7-jarig kind op de muziek van Kalsoum, op de ander zingt zij met valse stem Kalsoums liederen, stokstijf in de houding.

De afgelopen twee jaar heette de 'Kunstvlaai' nog 'Niet de kunstvlaai'. De tentoonstelling moest toen een alternatief bieden voor de KunstRai, de beurs voor galeriehouders die ongeveer tegelijkertijd in de Rai werd gehouden. Nu staat de Kunstvlaai op eigen benen, zegt initiatiefnemer Jos Houweling. 'Over dat afzetten tegen de KunstRai zijn we heen. We richten ons nu op de Documenta in Kassel en de Biënnale in Venetië. Die zijn ook klein begonnen.'

Daarmee is gelukkig niet gezegd dat de Kunstvlaai een professionele kunstmanifestatie is geworden. De afgelopen weken heeft Houweling van tien tot tien aan de opbouw gewerkt met behulp van vrijwilligers en vriendendiensten. Vandaag om vier uur opent de expositie met optredens en performances. 'Het gaat tof zijn', zegt het thema van de 'Kunstvlaai3' al.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden