Voedingsbedrijven richten verkoopsite voor Europa op

De voedingsmiddelenbedrijven Danone, Nestlé en Henkel hebben onder de naam CPG (Consumer Packaged Goods) een internetmarktplaats opgericht waar consumenten producten direct kunnen bestellen....

CPG moet het Europese antwoord worden op Transora, de grootste internetmarktplaats voor consumentenproducten ter wereld. Door het directe contact met de consument vallen dure tussenschakels weg in de distributie. De winstmarges voor de bedrijven worden daardoor groter. Volgens CPG-topman Y. Barbieux zullen de kostenbesparingen worden doorberekend aan de consument. Hij verwacht dat de lagere administratiekosten de verkoopprijzen in de toekomst met 5 tot 10 procent zullen drukken.

Volgens Barbieux is de Amerikaanse invloed op de website van Transora te groot. 'Er zijn te sterke verschillen met de Amerikaanse cultuur en er bestaan geen overeenkomstige financiële systemen in Europa en de VS.' Bovendien zouden volgens de CPG-topman de 375 miljoen inwoners en de 20 miljoen bedrijven die Europa rijk is, een eigen Europese marktplaats rechtvaardigen.

Barbieux verwacht dat over drie jaar 20 procent van alle Europese bedrijven op de CPG-markt te vinden zal zijn. De waarde van de handel schommelt dan rond de 4,5 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden