Update

Vodafone biedt 4 dagen bellen en sms'en als compensatie

Vodafone biedt al zijn klanten vier dagen gratis bellen en sms'en als compensatie voor de storing van vorige week. De telecomoperator heeft dat vandaag laten weten. Na een brand in een belangrijke netwerklocatie van Vodafone in Rotterdam vorige week waren er dagenlang grote problemen.

Redactie
Brandweer bij een bedrijfspand van Vodafone in Rotterdam waar vorige week brand ontstond. Beeld ANP
Brandweer bij een bedrijfspand van Vodafone in Rotterdam waar vorige week brand ontstond.Beeld ANP

Vodafoneklanten kunnen nu van 2 tot en met 5 mei de hele dag gratis bellen en sms'en binnen Nederland. Dat geldt zowel voor de prepaidklanten als de abonnees. Klanten met een data-abonnement voor tablets krijgen 10 procent korting op het abonnement in mei.

Door een brand naast het Vodafonepand in Rotterdam viel op 4 april een van de grootste netwerkcentrales van Vodafone uit en kregen klanten in de regio Den Haag-Rotterdam problemen met bellen, sms'en en mobiel internetten. Topman Rob Shuter van Vodafone Nederland zegt het ongemak de afgelopen periode voor de klanten te betreuren en hoopt met dit gebaar de pijn te verzachten. Het bedrijf heeft in totaal 5,3 miljoen klanten. Een kwart van hen had volgens Vodafone hinder van deze storing.

Gebaar
Een woordvoerder van Vodafone omschrijft de compensatie als 'een gebaar om de pijn te verzachten, ook voor de zakelijke klanten'. Op de vraag of de provider nog schadeclaims verwacht, wilde de woordvoerder niet ingaan. Ook het bedrag dat Vodafone kwijt is aan de compensatie wilde hij niet noemen, maar naar verluidt gaat het om miljoenen euro's.

De Consumentenbond vindt het gebaar van Vodafone onvoldoende. 'Wij zijn al langer voorstander van een wettelijke regeling, zodat consumenten weten waar ze recht op hebben en ze dus niet afhankelijk zijn van een gebaar', aldus een woordvoerster.

Veel klanten van Vodafone waren langere tijd onbereikbaar en maakten daardoor kosten, bijvoorbeeld door aanschaf van prepaidkaarten. Die kosten krijgen ze nu niet vergoed, en dat kan volgens de Consumentenbond niet. De wettelijke regeling moet volgens de woordvoerster daarom aan twee voorwaarden voldoen. Er moet sprake zijn van een onkostenvergoeding, zodat klanten gemaakte kosten altijd terugkrijgen. En ook moeten consumenten compensatie krijgen voor de dienst die is uitgevallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden