VNU verrast met forse winstgroei

VNU heeft de afgelopen zes maanden beter gepresteerd dan verwacht. De nettowinst van de uitgever steeg met 23 procent tot 242 miljoen gulden, bij een omzetstijging van 39 procent tot 2,6 miljard gulden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Alle onderdelen van VNU droegen bij aan het betere resultaat. Nieuwkomer World Directories, begin dit jaar voor 4,2 miljard gulden aangeschaft, liet meteen zien dat het een grote winstmaker is. Op een omzet van 386 miljoen gulden werd een bedrijfsresultaat van 172 miljoen gulden gehaald. Omdat de uitgever van Gouden Gidsen pas per half februari geconsolideerd is, kon VNU de traditioneel verliesgevende eerste maanden van World Directories aan zich voorbij laten gaan. De nettowinst is zelfs met ongeveer 35 miljoen gulden geflatteerd door de gevolgen van deze in tijd gedeeltelijke consolidatie. Dat bedrag is het resultaat van het genoemde hogere bedrijfsresultaat en anderhalve maand minder rentekosten en goodwill-afschrijving.

De uitstekende VNU-cijfers tellen meer niet-structurele meevallers. Zo heeft de dagbladengroep prima gepresteerd: bij een omzetstijging van 12 procent tot 420 miljoen gulden nam het bedrijfsresultaat met bijna 40 procent toe tot 74 miljoen. Maar die stijging wordt door VNU grotendeels toegeschreven aan de aanhoudend sterke toename van de personeelsadvertenties. Op het moment dat de conjuctuur omslaat, moet de winst bij de dagbladen ergens anders vandaan komen.

Nu is VNU daar volgens analisten goed op voorbereid. De Haarlemse uitgever stelde twee jaar geleden voor de marge bij de dagbladengroep naar 18 procent te willen brengen. Dat is dit jaar dus gelukt, maar volgens Reinier Westeneng van Effectenbank Stroeve zal men ten tijde van die voorspelling zeker niet gerekend hebben op personeelsadvertenties als reddende engel. 'Er lopen bij VNU voortdurend op efficiency gerichte programma's. Die moeten ook op langere termijn deze marges handhaven.' Volgens Westeneng liggen met deze rendementsverbetering hernieuwde speculaties over een verkoop van de dagbladen (aan Wegener bijvoorbeeld) voor de hand. 'Er is een goede prijs voor te krijgen en met de opbrengst kan dan worden geïnvesteerd in de business informatie. Die sector is minder gevoelig voor de conjunctuur en kent hogere marges.'

VNU-woordvoerder Maarten Schikker herhaalt nog maar eens dat VNU niet van plan is de dagbladen te verkopen: 'De dagbladen zijn een kernactiviteit van VNU, nadrukkelijk zelfs.' Maar hij erkent wel dat het geen terrein is waarop expansie te verwachten is. 'De publiekstijdschriften, business information, oftewel de zakelijke informatie in Europa en de VS en tot slot World Directories zijn de drie groepen waarin uitbreiding gezocht wordt.'

Die uitbreiding is ook zichtbaar. Analist André Moons van ING Barings zegt het zeer te waarderen in VNU dat ze ook in tijden van hoogconjunctuur nieuwe projecten blijven uitwerken. Telefooninformatiedienst Scoot en ComputerIdee, een computerblad 'for the masses', zijn daarvan twee recente voorbeelden.

De halfjaarcijfers van VNU waren zoals gezegd beter dan analisten verwachtten. Concurrent-uitgevers laat VNU nu achter zich. Wolters Kluwer had de eerste zes maanden van dit jaar een winstgroei van 18 procent, terwijl Wegener Arcade door tegenvallers bij Arcade genoegen moest nemen met een groei van 13 procent. Elsevier leed ernstig onder de tegenwind bij haar reisorganisaties en noteerde een winstgroei van nauwelijks een procent.

De beurs reageerde verheugd op de cijfers. Het aandeel won 3,10 gulden op een eindstand van 82,10 gulden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden