Vluchtelingenadvertentie mogelijk gemaakt door Telegraaf zelf

De paginagrote advertentie in de Telegraaf waarin donderdagochtend werd opgeroepen tot 'het bedenken van menswaardige oplossingen' voor de vluchtelingencrisis in Europa is mede mogelijk gemaakt door de Telegraaf zelf. Dat bevestigt Jan-Kees Emmer, adjunct-hoofdredacteur van de krant.

Een groep Syrische vluchtelingen in Hongarije. Beeld anp

In de paginagrote advertentie riep een grote groep bekende Nederlanders op om met elkaar iets te doen voor de Europese vluchtelingencrisis.

'De werkelijkheid gaat ons voorstellingsvermogen te boven. Maar we willen ons in ieder geval niet neerleggen bij passiviteit', staat te lezen in de advertentie. 'Laten we vanuit samenleving en politiek samen optrekken. Laten we niet langer stil zijn maar alle wijsheid en compassie inzetten voor het bedenken van menswaardige oplossingen. Op ons mag een beroep worden gedaan.'

Onder de advertentie staan ruim honderd namen van onder anderen Linda en Johnny de Mol, Wendy van Dijk, Carice van Houten, Claudia de Breij, Henk Hagoort, voorzitter van Raad van Bestuur van de NPO, Pieter van den Hoogenband, Ramsey Nasr, Humberto Tan, Jeroen Krabbé, Henny Vrienten en oud-burgemeester van Amsterdam Job Cohen.

Naast de Telegraaf zelf, zitten ook theatermaker en acteur Gable Roelofsen en advocaat Hendrik-Jan Biemond achter de advertentie. 'We willen heel graag iets aan de toon veranderen en we willen uiting geven aan de onmacht die bij veel mensen leeft. We zijn onze netwerken in gaan zetten en toen bleek dit gevoel bij heel veel mensen te leven. We hopen met elkaar de politici en de publieke opinie zover te krijgen dat er op een menselijkere manier over wordt gesproken en wat aan het probleem kan worden gedaan', zei Roelofsen vanochtend tegen het ANP.

De NPO omarmt het Telegraaf-initiatief. 'De schrijnende beelden van vluchtende mensen vragen om actie', zegt Shula Rijxman van de raad van bestuur van de NPO. 'Humaniteit en de publieke omroep zijn met elkaar verbonden. Als deze roep vanuit de samenleving opkomt, zijn wij vanzelfsprekend het platform om dit te ondersteunen.'

De NPO overlegt met omroepen op welke manier ze op radio en televisie kunnen bijdragen aan het initiatief. Roelofsen zei donderdag in gesprek te gaan met de NPO: 'We denken aan een soort 24-uurs actie waarin iedereen zijn zegje kan doen. Het zou mooi zijn als er ook aandacht voor komt op de televisie en radio. We hebben vrijdag gesprekken met verschillende partijen', zei Roelofsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.