Vlag wappert en masten dansen op Gergjev Festival

Met het Veerhavenconcert werd zaterdag het Gergjev Festival geopend. Koud was het, maar het echte kippenvel kwam pas van tenor Sergej Skorochodov.

Tegen half 9 haalt de eerste bezoeker uit veertien jaar Gergjev Festival een nat pak. Iemand slaat overboord in de Veerhaven, bij de Erasmusbrug om de hoek. Over het waarom van de duikelpartij blijft het speculeren. Mogelijk slaat zaterdagavond de ontreddering toe tijdens de ‘Aria van de Zwaan’ uit Rimski-Korsakovs opera Tsaar Saltan, breekbaar gezongen door sopraan Helena Gaskarova. Wellicht geeft een ruimhartige omgang met plastic glaasjes champagne en rosé de doorslag.

En wie weet, is het gewoon de Rotterdamse wind. De vlaggen wapperen en de masten dansen tijdens het zevende Veerhavenconcert. Voor een keer vormt dit evenement de opening van het Gergjev Festival, dat op de schopstoel zit nu de grote concertzaal van de Doelen wordt gerenoveerd.

Drie kwartier voordat Valeri Gergjev zijn oude orkestmakkers weer in de ogen kijkt, zijn op de kade de tribunestoelen al vergeven. Slimmeriken hebben een keukentrapje meegebracht, wie lenig is, klautert op een bouwcontainer. De VIP-ponton vooraan bezwijkt niet onder zwaargewichten als Ruud Lubbers, Ivo Opstelten en Shellman Van der Veer.

Voor de jarige burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft het Rotterdams Philharmonisch Orkest Lang zal hij leven ingestudeerd. Geen hooligan komt het buitenevenement versjteren.

‘Eeuwig jeugd’ luidt het festivalthema. Negen dagen lang ligt het accent op jeugdwerken en jonge musici. Gergjev komt alleen in de weekenden. Vrijdag dirigeert hij voor het eerst van z’n leven Fidelio, Beethovens opera die als ‘eeuwig fris meesterwerk’ aan de thematiek is opgehangen.

In de Veerhaven trekt de bries intussen aan. De hostesses die programma’s uitdelen en geld inzamelen voor War Child, staan te bibberen in hun zomertenue. Warm klinkt wel de stem van presentatrice Karen Verstraete, die zich met Philip Freriksachtige charme door de avond heen werkt. De achternaam van componist Pablo de Sarasate rijmt plots op saté. En tot op de Kop van Zuid draagt het gebulder dat Verstraete oogst met de vraag of iedereen bij de collecterende meisjes iets in de doosjes heeft gestopt.

Daar stapt Gergjev de steiger op, met in zijn kielzog drie jonge Russen van het Petersburgse Mariinski Theater. Ze zingen opera-aria’s van Rimski-Korsakov en Tsjaikovski. Het Rotterdams Philharmonisch strooit er populaire klassiekers doorheen, zoals de Sabeldans en De vlucht van de hommel. Met het melancholieke ‘Waarheen zijt gij ontvloden’ uit Tsjaikovski’s Jevgeni Onjegin wekt de tenor Sergej Skorochodov ieders kippenvel op.

Wanneer het half 10 is en tijd voor een toegift, klinkt ‘Libiamo’, het drinklied uit Verdi’s Traviata. Het botenvolk zwaait met vuurwerksterretjes en op de tribunes deint men maar al te graag mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden