VK.tv

Een 23-jarige student uit Brielle maakte onlangs op hardhandige wijze kennis met de kracht en de snelheid van video op internet. Onder de titel Housewitz zette hij een smakeloos filmpje op zijn weblog waarin hij de spot dreef met de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Volgens de student ‘zeer, zeer zwarte humor’, alleen bedoeld voor vrienden.

Maar binnen een paar uur hadden duizenden internetters het filmpje gezien, waarop de student besloot het van zijn log te halen. Te laat. De video was – en is nog steeds - op diverse sites te zien. De student moest voor de rechter verschijnen en werd veroordeeld tot een werkstraf.

Het zijn echter allang niet meer dit soort – al dan niet geslaagde – homevideo’s die veel kijker trekken op het web. Ook reguliere media bieden steeds meer videomateriaal aan, daartoe gestimuleerd door de almaar toenemende bandbreedte. Waren het nog niet zo lang geleden blokkerige en schokkerige beelden, tegenwoordig zijn de videoclips haarscherp en full screen op het computerscherm te volgen. Ook nieuwsbeelden zijn nu niet meer gebonden aan de televisie en dus aan door de omroepen bepaalde tijdstippen, maar kunnen 24 uur per dag op websites geplaatst en bekeken worden.

Uit onderzoek van de Online Publishers Association van maart dit jaar onder Amerikaanse internetgebruikers van 12 jaar en ouder blijkt dat het bekijken van online video’s steeds populairder wordt. Van de ondervraagden bekijkt 46 procent minstens één keer per maand een filmpje op internet, een kwart doet dat minstens één keer per week. Nieuws en actualiteiten zijn daarbij het populairst: 27 procent van de internetters bekijkt minstens één keer per week het nieuws online. Dat is nog een procent meer dan de ‘lollige’ filmpjes waarvan het op het internet wemelt.

Ook de Volkskrant ziet de toegevoegde waarde van bewegend beeld bij het nieuws in de papieren krant en op de website. De krant experimenteert al anderhalf jaar met video, sinds juni 2005 is er een aparte videoredactie. Die heeft inmiddels een kleine tweehonderd videoreportages gemaakt die te zien waren en zijn op de website van de Volkskrant. De clips blijken in een behoefte te voorzien. Ze worden steeds beter bekeken en, zo blijkt uit de reacties, erg gewaardeerd als aanvulling op het geschreven woord.

Met ingang van vandaag zijn de videoreportags gebundeld onder de noemer VK.tv, een prominent onderdeel van de vernieuwde site van de Volkskrant. Bij het openen van de nieuwe site speelt direct bovenin beeld een selectie van videofragmenten. Met één muisklik wordt het onderwerp waarin de kijker is geïnteresseerd geopend in een aparte pagina en in een groter formaat.

VK.tv biedt dagelijks nieuws, reportages en een aantal vaste rubrieken, onder meer over eten, auto’s, games en gadgets, technologie, muziek en films. Voor het nieuws uit binnen- en buitenland wordt gebruikgemaakt van materiaal van persbureaus en freelance-medewerkers.

De eigen videoredactie legt zich toe op de reportages en rubrieken. Soms bij stukken in de krant of op de website, soms ook op zichzelf staand. Bij de rubrieken wordt nauw samengewerkt met experts van de krant. Zo komen er reportages bij de tweewekelijkse autorubriek ‘Blik’ van Volkskrant-verslaggever Theo Stielstra en zal filmredacteur Ronald Ockhuysen in de toekomst op VK.tv nieuwe speelfilms bespreken.

Uiteraard kan de kijker op de video’s reageren en er zijn oordeel over uitspreken. Per e-mail, of door een in maximaal vijf sterren uitgedrukte waardering te geven. Tips voor onderwerpen? Altijd welkom.

VK.tv (de Volkskrant) Beeld
VK.tv (de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden