Vita: Monteverdi en Scelsi

Overtuigend muzikaal betoog

Er is muzikale moed voor nodig om zoetgevooisde klanken uit de dageraad van de barok te combineren met gestaalde exploraties op het snijvlak van microtonen en klankverkleuringen. Sonia Wieder-Atherton heeft die moed. Op haar jongste cd wisselt de Franse celliste bewerkingen van madrigalen (vocale werken) van Monteverdi af met delen uit de Trilogy van Giacinto Scelsi (1905-1988). De trilogie van de Romeinse kluizenaarcomponist Scelsi heet een beschrijving te geven van de drie fasen van het menselijk leven, en in Wieder-Athertons optiek is dat een thematiek waar Monteverdi's muziek nauw op aansluit.

Ze heeft er zelfs een soort verhaal bij verzonnen, maar dat is eigenlijk overbodig, want het muzikaal betoog is overtuigend genoeg. Merkwaardig genoeg blijken Monteverdi en Scelsi veel gemeen te hebben. Beiden zochten naar nieuwe expressiemogelijkheden, en beiden hadden een scherp oor voor de organische, doorgaande, zo men wil vocale lijn. En verder is het natuurlijk het eveneens zangerige timbre van de cello dat eenheid in het stuk schept. Voor de Monteverdi-bewerkingen heeft Wieder-Atherton zich verzekerd van de medewerking van twee jongere collega's, die uiteraard niet voor haar onderdoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden