Review

Visualisatie oogt extravaganter dan gemiddelde blockbuster

Scarlett Johansson is een uitstekende keuze voor de rol van robot in crisis. Visionair zijn de ideeën die deze remake opwerpt beslist niet meer.

Scarlett Johansson in Ghost in the Shell

De liefhebbers van de klassieke Japanse animatiefilm uit 1995 vreesden het allerergste, toen deze Amerikaanse remake van Ghost in the Shell werd aangekondigd. Gaat nota bene Rupert Sanders, regisseur met enkel de zeer middelmatige sprookjesverfilming Snow White and the Huntsman (2012) op zijn naam, aan de haal met het filosofisch diepgravende en stilistisch uitmuntende origineel? En dat met echte acteurs?

Ghost in the Shell

Sciencefiction
Regie: Rupert Sanders
Met: Scarlett Johansson, Pilou Asbæk, Michael Pitt, Takeshi Kitano, Juliette Binoche.

107 min., in 94 zalen.

Het is een geijkte reflex, als het grote boze Hollywood in zijn verlangen naar oorspronkelijke verhaalideeën weer eens stuit op een exotische parel, die voor de grote massa altijd min of meer verborgen is gebleven. Geregeld blijkt die vrees terecht: een remake die bewust is gemaakt om een grotere doelgroep te bereiken dan het origineel, verliest vaak zijn scherpe randjes en meest dwarse momenten.

Met de remake van Ghost in the Shell valt het best mee. Scarlett Johansson ontpopt zich als uitstekende keus voor de hoofdrol van robot-met-mensenbrein in existentiële crisis, al beperkt die crisis zich hier tot een onderzoek naar wie ze ooit was. Naar de mens achter de robot. Ze hoeft niet meer zo nodig op ontdekkingstocht naar haar onontdekte potentieel.

Futuristische, multiculturele megastad

Net als in de oorspronkelijke film, gebaseerd op de gelijknamige strip uit 1989, schetst regisseur Sanders een futuristische, multiculturele megastad waarin een speciale antihackerseenheid strijdt tegen digitale terreur. Werk van levensbelang, want sinds mensen werden 'verbeterd' met technologische snufjes en robots werden vermenselijkt met ogenschijnlijk zelfstandige gedachten en herinneringen (de zogenaamde geest, of ziel, in de titel) en iedereen via een gaatje in zijn nek moeiteloos inlogt op het internet, zijn alle mensen, robots, gadgets, voertuigen en andersoortige machines kwetsbaarder dan ooit voor kwaadwillende hackers.

In de jaren negentig was dat een waarschuwing voor de toekomst, tegenwoordig is het gewoon nieuws: wat dat betreft voelt Ghost in the Shell ruim twee decennia nog altijd niet achterhaald. Maar visionair zijn de ideeën die de remake opwerpt ook niet meer. Kijk naar de gedetailleerde wijze waarop recente films en series als Her, Ex Machina en Westworld de menselijkheid van robots onderzoeken, en zie hoe Ghost in the Shell inhoudelijk achterop is geraakt.

Visueel valt er voldoende te genieten. De vormgevers van de film, onder leiding van de Nederlander Jan Roelfs (Gattaca), bleven zelfs opvallend trouw aan het origineel. De neonverlichting van de stad, de helikopters in vogelvormen, het fraai uiteenspattende porseleinen hoofdje van een geisha-robot, de driedimensionale reclame-hologrammen: het oogt buitengewoon veel frisser en extravaganter dan in de gemiddelde hedendaagse blockbuster.

Gemist worden de momenten van totale rust, waarop de grootsheid van de stad en al zijn technologie ook op de toeschouwer een verpletterende uitwerking heeft. Niet meer dan deze tijd, vond regisseur Sanders. Maar de geest van de echte creatievelingen waart nog altijd rond, in Ghost in the Shell. Al is het soms goed zoeken.

Lees hier meer over Ghost in the Shell en Scarlett Johansson

Hoe een animatiefilm 22 jaar later een scienfiction-klassieker werd
Van animatie tot sciencefictionfilm, in 22 jaar kon Ghost in the Shell rijpen. Vier redenen waarom het een klassieker is.


Waarom Scarlett Johansson elke keer weer in sciencefictionfilm opduikt
De carrière van Scarlett Johansson leek bepaald: van kindvrouw tot seksbom. Tot de Amerikaanse actrice in een reeks sciencefictionfilms opdook; dat doet ze ook nu weer, in Ghost in the Shell, als cyborg. Zou dat misschien ook iets met haar lichaam te maken hebben?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.