Virtuoos 'Vendetta' soms lekker grof

Theater..

Hein Janssen

Niets treuriger dan mensen die hun macht aan het kwijtraken zijn en dat niet in de gaten hebben. Dat vinden de mannen van de mafiafamilie Calderone en vervolgens noemen ze een rijtje: Julius Caesar, Jezus Christus, Hitler, Jack Spijkerman.Vooral die laatste naam is pikant, omdat de mafiosi worden gespeeld door onder meer Viggo Waas en Peter Heerschop, die de typetjesmakers waren bij Spijkerman toen hij nog bij de VARA zat. Benieuwd of beide heren straks hun gevallen leider zullen volgen naar Talpa, maar dit terzijde.

Voorlopig schitteren zij samen met zeven andere acteurs van De Ploeg, NUHR en gasten in Vendetta, De Godvader deel IV, een cabareteske satire op de mafia zoals die wordt uitgebeeld in films als The Godfather en Casino, de tv-serie The Sopranos en in de dagelijkse praktijk, waarin ook in Amsterdam regelmatig een afrekening in het criminele circuit plaatsvindt.

De macht van de familie Calderone is tanende. Terwijl grootvader op sterven ligt, breekt onder zijn nazaten een machtsstrijd uit. De familie is groot geworden in de vleeshandel, en door iedereen die tegen ze is neer te knallen.

Met talloze woordgrappen, een paar mooie liedjes, mallotige invallen, meligheid en superieure flauwekul is Vendetta een verrukkelijke voorstelling geworden. De snelheid van de scènes, de montage en het perfect op elkaar ingespeeld zijn van de artiesten zijn de grote pluspunten. De droge humor van Han Römer en Peter Heerschop, het lefgozerige van Viggo Waas, het opgefokte van Najib Amhali en de muzikaliteit van Joep van Deudekom en Lies Visschedijk vormen een ideale combinatie.

Stripfiguren zijn het, die met klapgeweren, malle pruiken en voorzettanden met haast kinderlijk plezier volwassen entertainment maken. Gelukkig wordt het af en toe lekker grof, zoals in de scènes waarin kardinalen jongetjes misbruiken en euthanasie en necrofilie de revue passeren.

Vendetta moet het hebben van zijn virtuositeit, niet van de inhoud want welbeschouwd gaat het natuurlijk nergens over. De uitstapjes naar de actualiteit zijn slechts bedoeld om de grapdichtheid te verhogen, niet om een bijtend commentaar op de hedendaagse verruwing te geven. Niettemin is deze samenwerking tussen NUHR en De Ploeg veel beter geslaagd dan de vorige productie, een theaterbewerking van de film Festen. Dat incestdrama leende zich niet voor welke grappenmakerij dan ook.

Na afloop van Vendetta dreunt de hit Familieman nog lang na, temeer daar de tekst uit slechts dat ene woord bestaat, gezet op een zalig shoe-shoe-bie-doe-ritme.

Hein Janssen


T/m 17 april (www.bostheaterproducties.nl).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden