AlbumrecensiePaganini: 24 Caprices + 1

Virtuoos fietst violist Ning Feng door Paganini’s complexe capriccio’s ★★★★★

null Beeld

Hoe zou de vioollegende en componist Niccolò Paganini (1782-1840) hebben gereageerd als hij Ning Feng zijn capriccio’s hoorde spelen? Misschien zou hij ze nog wat moeilijker hebben gemaakt. De 24 capriccio’s voor viool solo, gepubliceerd in 1817, gelden als bijbel voor de viooltechniek. Ze zijn bedoeld om de virtuositeit te etaleren, om de lat van het vioolspel hoger te leggen.

Maar Ning Feng fietst er zo fluitend doorheen dat de argeloze luisteraar nauwelijks zal doorhebben wat een complexe vingergrepen er nodig zijn om te suggereren dat er twee violisten tegelijk spelen. Hij nam de solo’s, met als toegift de Caprice d’adieu, begin vorig jaar op in de remonstrantse kerk van Renswoude. Mooi is hoeveel oor hij heeft voor Paganini’s imitatie van andere instrumenten.

De spanning van het luisteren naar virtuoze stukken is dat je hoort en voelt dat iemand wordt uitgedaagd, dat het dan uiteindelijk meestal nét goed gaat. We zijn nu op zo’n niveau aanbeland dat dat element is verdwenen. En dat zonder enig ‘kijk mij eens’. De decapriccioficatie is voltooid, wat overblijft is muziek vol hartstocht. Ning Feng heeft Paganini uitgespeeld.

Ning Feng

Paganini: 24 Caprices + 1

Klassiek

★★★★★

Channel Classics

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden