Virtuele tour als ultieme sales- en marketing tool

De afgelopen maanden is er veel commotie gaande rondom Google Streetview. De virtuele tour via Google Maps zou de privacy van afgebeelde bewoners en bedrijven schenden. Maar vraag jezelf eens af: is het voor consumenten inderdaad wel nodig om alles in detail te zien? Voor de sales- en marketingbranche levert een virtual tour in ieder geval wel een positieve bijdrage.

Sanne Riepema
© pro4pics Beeld
© pro4pics

De inzet van deze tool biedt nieuwe mogelijkheden om klanten te overtuigen, juist omdàt we alles kunnen laten zien. Het is het ideale middel om te onderbouwen wat bedrijven en instanties beweren. Het kan ook een uitstekend middel zijn om inzicht te geven in ruimtelijke situaties. Daarbij heeft de professionele virtual toureen goede fotokwaliteit door middel van HDR-fotografie, in tegenstelling tot streetview van Google.

Wat is het precies?
Een virtual tour is eigenlijk een soort open huis, maar dan wel 7 dagen per week en 24 uur per dag. De bezoeker kan langskomen wanneer het hem of haar schikt en kan de locatie vanaf alle hoeken bekijken. Afhankelijk van de insteek van de tour kunnen bezoekers vrij rondkijken, of een bedrijf kiest ervoor om ze aan de hand rond te leiden.

Een goede virtual tour is interactief en moet nieuwsgierig maken. Uitnodigen om meer te zien en meer te weten. Daar zijn uiteenlopende mogelijkheden voor. Bijvoorbeeld het gebruik van plattegronden die de navigatie vergemakkelijken. Of buttons en hotspots waarmee teksten, foto's, of films als pop-up worden getoond ter toelichting. Achtergrondmuziek, of -geluid en eventueel een voice-over. Het is allemaal mogelijk om de boodschap helder en overtuigend over te brengen.

Een virtual tour kan ingezet worden bij voorbeeld:
- een rondleiding in een bedrijf om (toekomstig) personeel of klanten kennis te laten maken met het bedrijf en de arbeidsomstandigheden;
- een rondleiding op een locatie om de mogelijkheden te laten zien (voor bijvoorbeeld een trouwerij of vergadering);
- een beeld te creëren van een evenement;
- ga zo maar door.

Een paar voordelen ten opzichte van een videoreportage:
- De productiekosten zijn vele malen lager, waardoor dit medium veel breder ingezet kan worden.
- Het geduld om een volledige promotiefilm te bekijken is vaak maar beperkt.
- Het sluit volkomen aan op de trend dat internetbezoekers steeds meer zelf willen bepalen wat ze willen bekijken en hoe lang ze dat willen doen. En dat is nu juist een van de sterkste kanten van de virtuele tour.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden