recensie klassiek

Vioolconcert van Chen Qigang vol heerlijke zucht- en fluittonen ★★★☆☆

Klassiek

Shanghai Symphony Orchestra

Qigang Chen

DG

★★★☆☆

De Chinese componist Chen Qigang (67) kreeg nog net een tik mee van de Culturele Revolutie. Westerse klassieke muziek was een halszaak in de jaren 1966-1976, toen partijleider Mao Zedong het nationalisme op een wrede manier aanvuurdde. Met drie jaar heropvoedingskamp kwam Chen er nog genadig af. In 1984 vertrok hij naar Parijs, juist op tijd om aan te schuiven in het laatste componistenklasje van de Franse grootmeester Olivier Messiaen. Het geraffineerde kleurgevoel van de twee sloot mooi op elkaar aan.

Ongetwijfeld was de strenge katholiek Messiaen te spreken geweest over de titel die Chen in 2017 zette boven een vioolconcert: La joie de la souffrance, de vreugde van het lijden. Het is een snoer miniaturen met subtitels als ‘Goddelijk alleen’ en ‘Meegesleept door gekte’. Op de cd-première leggen het Shanghai Symphony Orchestra en dirigent Long Yu een zacht tapijt onder het gemijmer van de vioolsolist: Maxim Vengerov, die hadden we al even niet meer gezien. Het voormalige Russische wonderkind beheerst de zucht- en fluittonen nog altijd fenomenaal. Chens vioolconcert luistert heerlijk weg, maar het blijft jammer dat de Chinese componistengeneratie die in de jaren tachtig en negentig eigenwijs opstond, het strelen van het oor uiteindelijk belangrijker vindt dan het kietelen en prikken.

Componist Chen Qigang met het Juilliard Orkest in 2018. Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden