InterviewShunske Sato

Violist Shunske Sato verlegt koers Nederlandse Bachvereniging

Donderdag trapt de violist Shunske Sato zijn eerste seizoen af als voorman van de Nederlandse Bachvereniging. En ja, hij verlegt de koers.

De Japanner Shunske Sato (34), de nieuwe artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
De Japanner Shunske Sato (34), de nieuwe artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Voor een Amerikaanse Japanner praat Shunske Sato (34) opmerkelijk goed Nederlands. Vraag de verse artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging naar zijn eerste ervaringen en woorden als ‘frictieloos’ en ‘steen op de maag’ rollen vlekkeloos van zijn lippen.

Nee, zegt de violist in zijn Utrechtse kantoor, hij heeft van zijn nieuwe baan geen spijt. ‘Maar ik heb al wel de eerste lastige beslissingen moeten nemen over collega’s. Laatst hadden we audities voor de belangrijkste posities in ons koor. Moest ik zangers die al jaren bij ons werken vertellen dat ze de kernbezetting niet halen. Ik heb geprobeerd de kritiek eerlijk te verwoorden, met alle waardering voor de zanger als mens.’

Donderdagavond trapt Shunske Sato in Haarlem zijn eerste tournee af als voorman. Brandenburgse Concerten: hardcore Bach. Hij zal de troepen leiden vanaf viool en altviool. Dat hij vorig jaar werd gekozen als opvolger van Jos van Veldhoven, was zelfs voor kenners een verrassing. Sato is de eerste niet-Nederlander aan het hoofd van de Bachvereniging. Het gezelschap, opgericht in 1921, is onder meer befaamd vanwege de jaarlijkse passie-uitvoeringen in Naarden.

Zag u zichzelf als kandidaat?

‘Helemaal niet, ik speel pas sinds 2013 mee. Het bestuur belde met de vraag of ik wilde solliciteren. Ik nam een paar weken de tijd. Paste het wel in mijn leven? Wilde ik het boegbeeld zijn van dit vlaggenschip? Uiteindelijk was de keuze: ga ik door met mijn plezierige leven als docent en violist, of pak ik de uitdaging aan? Het hielp dat ik de organisatie goed kende. Onder musici en kantoorpersoneel heerst grote collegialiteit.’

Gaat u een andere artistieke koers varen?

‘Dat ben ik wel van plan. Jos van Veldhoven (nam in juni na 35 jaar afscheid als artistiek leider van de Bachvereniging, red.) concentreerde zich op Bach en zijn 17de-eeuwse voorgangers. Mij interesseert vooral Bachs erfenis. En dan niet alleen de muziek van zijn zonen, maar ook het door Bach beïnvloede repertoire uit later tijd. Denk aan de 19de-eeuwer Felix Mendelssohn, aan de 20ste-eeuwer Anton Webern. Ik sluit zelfs een compositieopdracht niet uit. Nog geen idee aan wie, maar ik sta voor alles open.’

Sinds 2013 werkt de Bachvereniging aan het reusachtige project All of Bach. Alle 1.080 overgeleverde composities, van korte prelude tot avondvullende passie, verschijnen in een live-uitvoering op internet. Inmiddels staat ruim 20 procent online.

Met Kerstmis 2022 moet de klus geklaard zijn. Gaat dat lukken?

‘Die deadline hebben we losgelaten, het bleek niet haalbaar. Eerlijk gezegd vind ik het ook wel fijn dat we niet alles richten op ons jubileumseizoen 2021-2022, als we honderd jaar bestaan.’

Gaat u de Matthäus-Passion in Naarden zelf dirigeren?

‘Dat is goed mogelijk. Misschien voor het eerst in ons jubileumseizoen. De Bachpassies vormen nu eenmaal ons hart, we kennen ze van binnen en van buiten. Ik heb het geluk gehad ze onder uiteenlopende gastdirigenten te spelen. Al die informatie wil ik omsmeden tot mijn eigen visie.’

Toch hebt u geen ervaring met het dirigeren van een koor.

‘Die zal ik moeten opbouwen. Maar voor alles is een eerste keer, je moet fouten durven maken en daarvan leren. Ik begin met kleine cantates.’

Uw voorganger blonk uit als koordirigent, dat zijn grote voetstappen om te vullen.

‘Misschien zet ik er mijn eigen voetstappen naast?’

Johann Sebastian Bach: Brandenburgse Concerten 1, 2, 5 en 6. Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Shunske Sato. Haarlem, Philharmonie, 27/9. Tournee.

Bach for All

Shunske Sato wil sleutelen aan de website allofbach.com, die elke vrijdag wordt aangevuld met nieuwe live-opnamen. ‘Hij oogt prachtig, maar je moet er wel eerst zien te komen. Om de vindbaarheid te vergroten hebben we er sinds kort een YouTube-kanaal naast. We zitten op een gouden ei waar denk ik meer mee kan. De site moet nóg interessanter, nóg relevanter, met nóg meer educatie, ook voor mensen die niet bij voorbaat Bachliefhebber zijn. Wat mij betreft gaat All of Bach de kant op van Bach for All.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden