RecensieHuang Ruo & Samuel Adams

Violist Joe Puglia brengt ons in bijna-trance met expressief knarsende én bloedmooie viooltonen ★★★★☆

Dust in time begint na een halfuur vol herhalingen en motieven met kleine intervallen op de zenuwen te werken.

Violist Joe Puglia van Asko|Schönberg bij de aftrap van Up close in het Muziekgebouw aan ’t IJ.Beeld Melle Meivogel

Het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam heeft een nieuwe serie, speciaal voor coronatijd: Up close. We zitten donderdag met z’n dertigen op of aan de rand van waar normaal gesproken het podium is. Vijf musici van Asko|Schönberg spelen een uur lang nieuwe muziek. De sfeer: huiskamer zonder kamerplanten. Vanachter de lattenbodemwanden schijnt het vertrouwde mysterieuze, blauwe Muziekgebouwlicht.

De eerste compositie is van Samuel Adams, zoon van John, en heet Violin Diptych. Kek stuk. Pianist Paulien Post tovert een elektronische laag uit de vleugel nadat Joe Puglia ons in bijna-trance heeft gebracht met expressief knarsende én bloedmooie viooltonen. Puglia blijkt in staat zijn kleine viool het ene moment te laten klinken als een walvis en het volgende als een snoezig zeehondje. Die kan echt wat.

Asko|Schönberg, donderdag in het Muziekgebouw aan ‘’t IJ.Beeld Melle Meivogel

Adams’ stuk zit vol schaduwspel en vraagt om herbeluistering – hadden we ook maar in de eerste shift moeten aanschuiven, want de musici spelen het programma twee keer. Des te meer lof voor de vier strijkers die het gloednieuwe Dust in time van Huang Ruo uitvoeren: dat vergt namelijk nogal wat uithoudingsvermogen. De Chinees-Amerikaanse componist liet zich inspireren door monniken die mandala’s maken.

Het is hartslagverlagende muziek, verwant aan het werk van de spiritueel-minimalisten uit de Baltische staten. Maar na een halfuur vol herhalingen en motieven met kleine intervallen, krijg je te veel van het goede en begint het stuk juist op de zenuwen te werken. En dan te bedenken dat dit eigenlijk pas een deel is van een groter project. Dust in time is een oefening in geduld in een tijd dat ons geduld al wordt overvraagd. Volgend jaar nog eens proberen maar.

Huang Ruo & Samuel Adams

Klassiek

★★★★☆