Violet geeft belevingscinema met zo min mogelijk woorden

Jesse, gespeeld door César De Sutter, voelt zich schuldig over de moord op zijn vriend.Beeld Minds Meet

Violet
Drama
Regie: Bas Devos
Met: César De Sutter, Raf Walschaerts, Mira Helmer
85 min., in 6 zalen

Het uitzonderlijk sfeerrijke Violet nodigt uit om tussen de beelden door te kijken.

Woorden gebruikt de jonge Vlaamse filmmaker Bas Devos (1983) liever niet. Tenminste, de betekenis van de woorden en zinnen die in zijn eigenzinnige speelfilmdebuut Violet worden uitgesproken, is niet zo belangrijk. Hij laat ze in het omgevingsgeluid verdwijnen bijvoorbeeld, waardoor er soms slechts flarden overblijven.

Als taal al een rol speelt, dan gaat het om hoe het wordt gezegd, niet wat.

Voor de gebeurtenissen in het verhaal geldt hetzelfde. Violet gaat over het verdovende verdriet en schuldgevoel die BMX-fietser Jesse overvallen wanneer zijn vriend Jonas voor zijn ogen wordt vermoord, tijdens een opstootje in een winkelcentrum. Maar Devos zoomt vervolgens niet in op het zichtbare verdriet, niet op de tranen, ook niet op de zoektocht naar de dader.

Hij laat zien wat bij rouwverwerkingsdrama's doorgaans juist niet is te zien: de stapel bloemen en opgebrande kaarsjes die op de plaats delict wordt weggeschept, Jonas' ouders die tegen het eind van het politieonderzoek het in plastic verpakte bebloede shirt van hun overleden zoon ontvangen, de BMX-groep van Jonas' die sierlijk gezamenlijk zweeft over de heuveltjes van een fietsparcours in het bos.

Violet nodigt tijdens die momenten uit om tussen de beelden door te kijken, om zelf het verhaal te construeren, vooral ook om langzaam in het hoofd van Jesse te kruipen.

Dat die impressies van rouw nooit tot een hermetisch dichtgetikt filmexperiment leiden - het gevaar daarvoor ligt op de loer - is mede te danken aan het uitzonderlijk sfeerrijke camerawerk van Nicolas Karakatsanis (Rundskop, The Drop).

Het maakt Violet tot weerbarstige belevingscinema in de traditie van de meest dwarse films van Gus Van Sant (Elephant, Paranoid Park), met Devos als jongste telg van een generatie Vlaamse filmers die het medium stevig naar de hand durft te zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden