Recensie Kursk

Vinterberg laat de kijker bij vlagen naar adem happen in Kursk (drie sterren)

Het kloppen: dat was misschien wel het meest hartverscheurende detail van de ramp met de Russische onderzeeër Kursk, die in 2000 zonk met 118 bemanningsleden aan boord. 23 van hen overleefden het. Terwijl boven water de ene mislukte reddingsoperatie na de andere op touw gezet werd en de Russen tergend lang buitenlandse hulp afwezen, liet een groep onzichtbare mannen elk uur van zich horen, vanuit de buik van de duikboot op de bodem van de Barentszzee.

Het beste van Kursk is de film de ramp ook vanuit hun ogen laat zien. Die mannen, met elkaar in een krappe ruimte met steeds minder zuurstof, wolkjes ademend. Wat moet het koud zijn geweest, wat een wanhoop moeten ze gevoeld hebben toen ze hoorden dat de zoveelste reddingspoging mislukte. Wat een nachtmerrie.

Regisseur Vinterberg, de man die ooit als lid van de Deense Dogma 95-beweging onder andere muziek en special effecten verwierp, blijkt prima overweg te kunnen met het actiespektakel dat Kursk bij vlagen is. Hij laat de kijker naar adem happen als de mannen dat doen en de explosies die de boot deden zinken zijn goed getimed.

Maar als specialist in schurende menselijke verhoudingen (FestenJagtenKollektivet) krijgt hij weinig ruimte. De mannen zijn types zonder smetjes: vrolijke vrienden die in geval van opperste wanhoop een lied aanheffen en allemaal hun duikershorloge verpatsen zodat een van hen zijn bruiloft kan betalen. Matthias Schoenaerts is hun onderkoelde leider. Nu goed: wie wil overleven moet ook juist samenwerken natuurlijk.

Daarbij zijn er meer verhaallijnen die om aandacht vragen. Het scenario van Robert Rodart (Saving Private Ryan) ruimt flink tijd in voor de echtgenotes en kinderen bijvoorbeeld – met als hun boegbeeld de fantastische Léa Seydoux. En de film gaat in op de politieke problemen: terwijl de Russen, met hun ondeugdelijke materieel, vooral bezig zijn gezichtsverlies te voorkomen, staan de Britten (Colin Firth) al klaar.

Kursk is gebaseerd op het non-fictieboek De Koersk, maar omwille van het drama rommelen Rodart en Vinterberg in het tijdsverloop en geven de echtgenote van de kapitein een kind en een zwangere buik. Er wordt kwistig gestrooid met opzichtige verwijzingen naar het latere onheil: die duikershorloges en het lied keren uiteraard later terug. Desalniettemin: zo spannend als het in die duikboot is, wordt het verder niet.

Kursk; drama; (***). Regie: Thomas Vinterberg. Met: Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux. 117 minuten, in 35 zalen.