Vindingrijke versie Jungleboek mist échte junglevibe

De dansers zetten hun acrobatiek strijdlustig aan in flitsende battles van apen en wolven en visualiseren dierlijke lichaamstaal. Maar als het geheel zich nét wat sterker in elkaar slingerde, zou een echte junglevibe ontstaan.

Jungleboek door ISH en Jungle by Night. Beeld Studio Breed/Fenna van der Vliet

Vergeet de romantische Disneyversie van Jungle Book (1967) - de laatste animatiefilm waarvan Walt Disney de productie nog levend meemaakte - die eindigt met een straalverliefde Mowgli. Vergeet de goedmoedige stem van Baloe de Beer en het marcherende olifantenleger van Kolonel Hathi, met het mensenkind als nuffige viervoeter naast een schattig babyolifantje. In de Stadsschouwburg Utrecht belandt Mowgli deze week in een andere jungle, één met de soepele groove van het negenkoppige collectief Jungle by Night en de aardse, energieke capriolen van tien urban ISH-dansers.

Jungleboek (***)
Door ISH en Jungle by Night.
22/12, Stadsschouwburg Utrecht. Aldaar t/m 30/12.

Rapper Gikkels (Gideon Everduim), met snavel en veren prachtig uitgedost als Chil de Wouw, zet in ritmisch gesproken teksten het verhaal in vogelvlucht neer, passend bij zijn karakter. Het zijn meer initiatieriten dan avonturen: Mowgli leert de junglewetten kennen ('Je bent de jager of zijn maal'), angst, verdriet, strijd en dood. Als hij voor het eerst huilt, likt danser Thomas Krikken verbaast aan zijn tranen. In het begin danst Krikken net te kinderlijk; later probeert hij motorisch met menselijke trekjes dier onder de dieren te zijn.

Regisseur Titus Muizelaar, choreograaf Marco Gerris en tekstschrijver Jan Veldman verlaten zich voor deze eigentijdse Jungleboek sterk op de metaforische betekenis van de verhalen en gedichten uit het origineel van de Engelse dichter Rudyard Kipling, uit 1894: leerstadia over schepping, beschaving en heerschappij. Zo associeer je (Oli)Fant Hathi (stijlvol vertolkt door Raquel Tijsterman) duidelijk met een goddelijk scheppingsfiguur en tijger Shere Khan (een watervlugge Dietrich Pott) met de trots van een foute leider. De dansers zetten hun acrobatiek strijdlustig aan in flitsende battles van apen en wolven. Met scherp gearticuleerde hiphop-variaties van hoekige armen, bonkige borstkasten en spinnende benen visualiseren de dansers dierlijke lichaamstaal, met dank aan vindingrijke kostuums. Carl Refos maakt bovendien acrobatische slapstick van de lome loopjes van Baloe de Beer.

De jongens van Jungle by Night voelen zich senang in dit creatieve oerwoud. Ze musiceren dienstbaar in camouflagekleren: de blazers spetteren maar tetteren niet, de percussionisten trommelen zonder te roffelen. Ze gaan pas echt los in de toegift.

Toch wringt er iets in dit Jungle Boek, dat een nieuwe koers markeert in de jarenlange traditie van kerstcircusproducties van de Stadsschouwburg Utrecht. Niemand neemt je echt op sleeptouw door de jungle. In dit beschouwende concept is het lastiger meevoelen met Mowgli. Wanneer hij vluchtelingen treft, rond een vuur in een olievat, denk je aan de jungle van Calais, maar je voelt weinig; die politieke laag mag sterker aangezet. De immense videobeelden op het panoramadoek vervloeien van dichtbegroeide lianen naar verlichte flatgebouwen en kapotgeschoten steden. Je hoopt dat de muzikanten voor de troepen uitlopen, maar daarvoor moeten ze nog het hele podium durven pakken, niet alleen de steigers. De headspins, de salto's, het moet zich net wat sterker in elkaar slingeren, dan ontstaat een echte junglevibe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.