Vind je mond maar eens met zo'n bril

In Utrecht liep het maandagavond storm bij het eerste virtual-realityrestaurant van Nederland. Oesters proeven op een virtueel strand: 'Het is weer eens wat anders.'

Het virtual-realityrestaurant in Utrecht kreeg 800 aanmeldingen. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Aan twee lange tafels zitten 25 mensen tegenover elkaar, maar ze zijn niet hier. Ze zijn op het strand. Zien golven, horen de branding, ruiken zeewier en zout. Proeven jenever en tonic met zeekraal. 'Pak de oester maar', verschijnt in beeld van de virtual-realitybril die ze op hebben. 'Eet hem maar op.' Wat? Vijftig handen tasten voorzichtig de tafel af, op zoek naar een bord. Of een schelp, of iets. Hebbes. Geschater, maar ook lichte paniek: 'Ik kan mijn mond niet vinden!'

Hoog boven in een oude watertoren in Utrecht, in de vergaderruimte van restaurant WT Urban Cafe & Kitchen, opende maandagavond 'het eerste virtual-realityrestaurant van Nederland' zijn deuren. De donkere ruimte heeft sfeer, maar is beduidend minder spannend dan de twee glazen verdiepingen erboven, vanwaar de stadslichtjes beneden volop tot hun recht komen. Maar nu draait het op deze plek eens niet om het uitzicht. Het draait om de bril en de beleving. De gasten gaan hier niet van gerecht naar gerecht, maar hoppen volgens gastheer Wes Schreutelkamp 'van ervaring naar ervaring'. En de smaakbeleving? Voorlopig is deze avond vooral een grappig experiment, waar iedereen veel lol aan beleeft.

De avond is geïnspireerd op het peperdure restaurant Sublimotion op Ibiza. Daar dineren gasten voor 1.500 euro in een enorme kamer met ingewikkelde lichtprojecties en lcd-schermen (waar ze bijvoorbeeld snacks uit een ijsschots moeten hakken), maar is virtual reality (vr) slechts een onderdeel van de 'gastro-sensorische ervaring'. In Utrecht speelt het de hoofdrol: gasten krijgen voor of tijdens de gangen bijpassende filmpjes op een vr-bril te zien. Dit gebeurde eerder al in Londen en Berlijn, maar in Nederland bestond alleen het vr-café op de Amsterdamse Zeedijk, waar geïnteresseerden met virtual reality kunnen kennismaken (én gamen). De restaurantwereld is conservatief ingesteld, vinden de initiatiefnemers van virtual-realitystart-up VR Owl. 'Er is nauwelijks technologie in de horeca, alleen de iPad waarmee de bediening bestellingen opneemt.'

Confronterend

Bij de oester hoort het strand, voor de morieljes zien we chef-kok Joost Bergsteijn door het bos scharrelen, op zoek naar mooie zwammen. Terwijl de gasten zijn verdiept in de wereld in hun bril, zwaait het personeel met brandende rozemarijn voor hun gezicht, om zo de smaak van de paddestoelen intenser te maken. Het lamsvlees uit Montfoort treffen we eerst in de slagerij aan, voor we het in het hoofdgerecht terugzien. In dat filmpje zien we links de klanten in- en uit lopen, rechts een slagersjongen het vlees snijden en voor ons de slager zelf het lam onder handen nemen, met confronterend gezaag en bottengekraak tot gevolg. 'Heel goed', vindt gast en promovenda Lisette Nijland die video: 'Zo zien we tenminste waar ons vlees vandaan komt.'

De filmpjes duren niet lang, dus tussen de gangen door is genoeg tijd om te praten en lachen om hoe de buurman of -vrouw eruitziet.

Aan de zijkant van de dinerruimte peilt Linde Verbaas (22) zenuwachtig de reacties. De studente Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool van Amsterdam lijkt nog niet helemaal te geloven met haar afstudeerproject zo'n schot in de pr-roos te hebben geschoten. Ze had hoogstens een tiental aanmeldingen voor het diner verwacht, dat 50 euro voor vijf gangen met bijpassende wijnen kostte. Het bleken er een kleine 800. Het restaurant deed de selectie: veel bekende gezichten uit de Utrechtse restaurantwereld, maar ook geïnteresseerden die met wat nattevingerwerk werden gekozen.

Duikbril met tv

De techniek achter alle virtual-realitybrillen komt op hetzelfde neer. Op twee kleine schermen in een bril van het formaat duikbril, een voor het linker- en een voor het rechteroog, wordt een stereoscopisch beeld geschapen van een rondom levende wereld. Sensoren registreren welke kant de toeschouwer opkijkt. De software bouwt in razendsnel tempo het decor, het landschap, de objecten en de personages die op die locatie horen. Het is alsof je een tv hebt die in de muren, de vloer en het plafond van de huiskamer zit: hoe je je hoofd ook draait, je blijft beeld zien. Niet alleen HTC en Valve zetten hun kaarten op virtual reality. Eind maart bracht Facebook de Oculus Rift uit, later dit jaar komt Sony met een vr-bril voor zijn PlayStation 4-spelcomputer.

Corrigeren

Het publiek oogt stedelijk, hip en jong, maar dat blijkt geen garantie voor handigheid met de vr-bril. Bij haar uitleg vooraf moet Verbaas veel proefkonijnen meermaals corrigeren: 'Nee, nee, je hoeft niet zo hard op die knop te duwen. Het is een TOUCH-screen.' En: 'Nu heb je wéér op back gedrukt, dus ben je terug in het menu.'

De commando's van gastheer Schreutelkamp (brillen op, koptelefoons op, koptelefoons af, brillen weer af) worden zo braaf opgevolgd dat hij zijn gasten af en toe op het hart drukt ook buiten de lijntjes te kleuren. 'Kijk met die bril op wel een beetje om je heen, achter je gebeuren ook dingen.' Even later: 'Je mag tussendoor best een slok wijn nemen hoor!'

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Weer eens wat anders

'Oja', verzuchten Vincent Evers, accountmanager bij een groothandel, en vriendin Linda Verkerk, bedrijfsleider bij een restaurant in Utrecht. 'Ze zeiden aan het begin van de avond dat er matig drank zou worden geschonken, anders zouden we misselijk worden. Maar daar lijkt niks van waar.' Evers is niet zo van de hippe pop-ups, maar houdt wel van het experiment. Lachend: 'Eigenlijk zijn die brillen gewoon bloedirritant. Maar het eten is erg lekker en de prijs is prima. En het is weer eens wat anders.'

De meeste gasten denken er net zo over, zegt studente Verbaas de volgende dag na het doornemen van de evaluatieformulieren. Ze hoopt na haar afstuderen in juni bij haar afstudeerbedrijf aan de slag te gaan en het project uit te breiden. 'Misschien wordt het volgende hoofdgerecht wel lasagne, en ga ik naar Rome om daar te filmen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden