Vincent van Gogh drumt erop los

De Parade, t/m 26 juli in Park Nieuweroord in Utrecht en van 31 juli t/m 16 augustus in het Martin Luther Kingpark in Amsterdam....

THEATER

Het Paradeterrein is altijd een plaatje, zeker bij mooi weer. Overal lichtjes, kleurtjes en relaxede mensen, beneden bruin gras, boven groene bladeren.

In de tenten is het niet alle dagen feest. Zoals bij Hildegard in Hollywood, een solo over een neurotische vrouw, gespeeld door Toneelschoolstudente Hildegard van Nijlen in een regie van Maaike van Langen. Een groot houten platform is haar domein, waar ze met Hollandse schlagers, Kinderen voor Kinderen en een hap chips met slagroom de eenzaamheid probeert te verdrijven.

Van Nijlen vertilt zich echter aan deze tragikomische monoloog door ook nog de heilzame werking van New Age op de hak te nemen. Telkens verwijst ze naar 'de oneindige bron van liefde, diep in het centrum van haar wezen' zonder in haar spel een overtuigende worsteling te laten zien. Pijnlijk is het showdansje waarmee de vrouw zich in Hollywood waant. Aan het slot komt van de elpee De Vrolijke Bruiloft het advies lekker met een meidje naar de kermis te gaan. Deze depressieve dame hoeft de tent maar te verlaten om die tip op te volgen.

Nog een misser is de korte muzikale talkshow van Jules Deelder en zijn Invaliden Trio. Van achter een drumstel leest de Rotterdamse nachtburgemeester 'Bijbelse taferelen' voor waarin hij stoned een vloekende Jezus tegenkomt. Zelfs zijn accent werkt bij deze banaliteit niet meer komisch.

Nee, dan Hendrick Jan de Stuntman, een creatie van het inventieve duo Mark en Jos, samen met een look-a-like van Vincent van Gogh achter de knoppen. Tijdens het Moderne Dans Garage Spektakel parodiëren ze het abstractieniveau van hedendaagse bewegingskunst. Van Gogh drumt tot de vonken ervan afvliegen, wasmachines en fornuizen vallen uit de lucht, zwaar gereedschap zwaait vervaarlijk rond in een poging de abstractiemeter door te doen slaan. Of dat lukt hangt af van het publiek, zoals het een goede Parade-act betaamt.

Het Willem Breuker Kollektief verzorgt in Mooi Buiten Spelen een best of-concert van eigen werk. Zo rustiek als de titel, zo hektisch zijn de exotische composities . De piano grijpt in bij een pittig dispuut tussen klarinet en viool, drum en contrabas duelleren, en de blaassectie overtroeft alles door flink uit te halen. Bij het nummer No bananas today, met Breuker als solozanger, bezondigt het elfkoppige orkest zich zelfs aan een theatrale act met nepfruit. Rommelig maar charmant. Die indruk wordt bevestigd na afloop van het concert: de kersverse Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw begeeft zich met zijn violiste in het uiterst trage minireuzenrad. Samen keken ze tevreden uit over het Paradeterrein.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden