Recensie Theater

Vincent Rietveld verdient de grootste toneelprijs, vindt zijn eigen gezelschap (vier sterren)

Vincent Rietveld gaat voor de Louis d'Or Beeld © Sofie Knijff

‘Het ei zacht, de saus zoet, zoet de saus’. Jawel, zo begint een beroemd toneelstuk: De Wereldverbeteraar van Thomas Bernhard. Dat mag geschreven zijn voor zes acteurs, vaak worden er vijf weggelaten. Wat overblijft is een prachtige solo, een monoloog van een mopperkonterige en tegelijk welbespraakte filosoof. Voor een acteur materiaal bij uitstek voor een gooi naar de grootste toneelprijs, de Louis d’Or. Vincent Rietveld van collectief De Warme Winkel gaat ervoor, zijn tijd is gekomen om te excelleren.

Maar Vincent is toch niet echt alleen; hij wordt terzijde gestaan door een koor van vijf jonge, excellente performers. Dat koor (naar de oud Griekse traditie) is welwillend, maar heeft ook de rol de handeling en motivatie van de protagonist te bevragen. Om hem scherp te houden, mag het best kritisch zijn. En daar had onze held natuurlijk niet op gerekend.

In het kielzog van zijn grote ambitie gaat het dan opeens over heel andere wezenlijke zaken. Over collectieve verantwoordelijkheid tegenover individueel gewin, over de teloorgang van de planeet aarde en overbevolking, en weer terug over ego’s en toneelspelen, intimidatie en #MeToo-gedoe. De performers (twee zijn op hun beurt lid van een collectief, La Isla Bonita, anderen werkten al eerder met DWW) ontpoppen zich tot een vrolijk vijfkoppig monster waaraan Vincent zijn handen vol heeft.

Of excelleren in je superindividuele eentje het uitgelezen instrument is om je definitief te onderscheiden van de massa moet hier nog even in het midden blijven. Maar dat het onderzoek ernaar heerlijk theater oplevert is alvast een feit. En DWW is er nog niet klaar mee, ze willen binnenkort kijken of moord een manier kan zijn of anders ascese misschien. We kunnen niet wachten.

Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or door De Warme Winkel in coproductie met Grand Theatre Groningen. Met: Vincent Rietveld, Kim Karssen, Rob Smorenberg, Mirthe Labree, Lisa Schamlé en David Westera. Eindregie: Bianca van der Schoot. Grand Theatre Groningen, 27/2. Tournee.