FilmrecensieDrama Girl

Vincent Boy Kars begeeft zich met Drama Girl weer op de grens tussen realiteit en fictie ★★★★☆

De film is ambitieus, eigenzinnig en hier en daar overmoedig, maar in de Nederlandse filmwereld is dat een verademing. 

Leyla de Muynck in Drama Girl

De Nederlandse filmmaker Vincent Boy Kars benaderde de danseres Leyla de Muynck met een opmerkelijke vraag: of ze er iets voor zou voelen om sleutelmomenten uit haar leven voor zijn camera na te spelen. Toevallig verloren Kars en De Muynck beiden als begin twintiger hun vader en kwam in dezelfde periode van hun leven een einde aan een liefdesrelatie. Het materiaal om in fictieve context onderzoek te doen naar de waarachtige betekenis van rouw, loslaten, liefde en de relatie tussen ouder en kind lag voor het oprapen, vermoedde Kars.

Op basis van urenlange gesprekken met De Muynck schreef hij het scenario van Drama Girl. Zij wist ondertussen van niets; pas voor het oog van de draaiende camera ontdekt ze wie in de rol van haar ouders zijn gecast – zwaargewichten Pierre Bokma en Elsie de Brauw – en wordt ze voor het eerst geconfronteerd met Kars’ interpretatie van haar leven, waarbij het haar vrij staat om zijn regie ter plekke bij te sturen of te corrigeren. Haar vader zou wél naar haar luisteren als ze iets wil vertellen, klinkt het dan. En als haar reactie uitblijft, controleert Kars zelf het waarheidsgehalte van zijn verhaal. Over de scène waarin Leyla haar toenmalige vriendje op een feestje ontmoet, gespeeld door Jonas Smulders: ‘Hoe vond je dat Jonas het deed?’

Met Drama Girl, tijdens het afgelopen filmfestival van Rotterdam de Nederlandse deelnemer aan de Tigercompetitie, zet Kars een nieuwe stap in de ontwikkeling van wat je inmiddels een eigen genre zou mogen noemen. In zijn debuut Independent Boy (2017) nam hij voor een maand de regie over van het leven van een vriend die in Kars’ ogen zijn ambities en muziektalent verkwanselde. Daar was de combinatie van fictie en werkelijkheid vrij eenduidig. Drama Girl is gelaagder en roept voortdurend vragen op over filmmaken, de kern van relaties, de troebele grens tussen fictie en werkelijkheid. Dikwijls zijn die vragen overigens helderder dan je op basis van de complexe constructie zou verwachten: hoe praat je met je ouders als het niet goed met je gaat?

Leyla de Muynck en Elsie de Brauw.

Dat daarbij niet elke aanzet een vruchtbaar resultaat levert, lijkt een direct gevolg van de aard van dit experiment. Wanneer algemeen heersende opvattingen – we vertellen allemaal verhalen om onze levens vorm te geven – worden gepresenteerd als voor de camera ontsproten nieuwe inzichten, voelt de film wat overmoedig.

Maar juist die overmoed, inherent aan het zoekende karakter van de mensen voor en achter de camera, maken het ambitieuze en eigenzinnige Drama Girl in de Nederlandse filmwereld tot een verademing.

Drama Girl

Drama

★★★★☆

Regie Vincent Boy Kars

Met Leyla de Muynck, Jonas Smulders, Pierre Bokma, Elsie de Brauw

94 min., in 24 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden