modenieuws opening pop-up store

Vince Hale: ‘Het is een raket die ik in de lucht schiet. Ik ben benieuwd hoe ver die komt’

De 18-jarige modeontwerper Vince Hale heeft dit weekend zijn eigen winkel geopend waarin hij zijn eigen broeken verkoopt, en zit intussen nog gewoon op het roc.

Vince Reece Hale in zijn eigen creatie. Beeld Hale Photography

Vince Reece Hale heet hij voluit. Hij is modeontwerper en opende afgelopen zaterdag een pop-upstore van zijn merk Reece Maede aan de Prinsengracht in Amsterdam, vlakbij het populaire winkelgebied de Negen Straatjes. Tot zover niks bijzonders: pop-upwinkels poppen daar immers up als paddestoelen, en aan onbekend talent is er in Amsterdam ook geen gebrek. Wat Vince dan vermeldenswaardig maakt? Zijn leeftijd. Hij is pas 18 en zit nog op school.

Idioot jong natuurlijk, maar niet ongehoord in de mode: Yves Saint Laurent won op zijn 18de een internationale ontwerpwedstrijd, werd op zijn 21ste hoofdontwerper bij Dior en opende zijn eigen maison op zijn 24ste. Vince Reece Hale naaide als prepuber al. Hij moest voor een schoolopdracht een tasje naaien, en dat kietelde de belangstelling. Op zijn 13de kreeg hij zijn eerste eigen naaimachine. Zijn oma leerde hem de fijne kneepjes. Op zijn 16de, na een wat mindere periode van niksen en met zijn vrienden hangen op straat, kreeg hij de geest en ging hij als een dolle broeken maken. Of preciezer: geïnspireerd door broeken die hij op straat en in rapvideo’s zag, ging hij oude broeken van de dump vermaken. Vrienden waren enthousiast en wilden die broeken ook, en zo kwam de bal aan het rollen. Na zijn vmbo-kader ging Hale naar het roc, richting design. Tijdens een stage bij creatieve broedplaats Denim City kwam hij in contact met workshopmanager Jos van den Hoogen, die zag hoe getalenteerd Vince is, hoe ambitieus en hoe gretig. Hij nam hem onder zijn hoede, voerde hem met kennis, patronen en restjes stof en zag hoe de jongen in de avonduren een complete collectie uit de grond stampte. Na die stage mocht Hale bij hoge uitzondering overstappen naar de roc-opleiding Jean School, waar studenten alle bijzonderheden leren van het werken met denim.

Genderneutrale broeken van Vince Hale. Beeld Hale Photography

En nu is er dus een winkel, op een A-locatie in de duurste stad van het land. Met dank aan een andere man die gelooft in Hales’ talent: vastgoedeigenaar Loek Duivesteijn (een vriend van zijn moeder). Duijvestein had een winkelruimte met atelier aan de Prinsengracht leeg staan en liet weten dat Hale er tot augustus voor weinig in mag zitten.

‘Dit is een droom die uitkomt’, zegt Hale in zijn winkel waar zeventig genderneutrale broeken, shirts en jasjes hangen. Bijna alles is gemaakt van afgedankt en bewerkt denim: nu eens gerafeld en bedrukt met letters, dan weer met Rolling Stones-logo’s, borduursels, batikbleek, riemlusjes, zakken of spatten verf. Elk stuk is uniek. Hale heeft er tweeënhalve maand tien uur per dag aan gewerkt, gemiddeld zes uur per broek. ‘Dit is wat ik wilde, en wat ik het liefst op meer plekken in de wereld zou doen.’ Of hij zichzelf niet veel te jong vindt voor een eigen winkel? ‘Ik ben een doener en een nu-denker. Ik heb me niet afgevraagd of het wel een goed moment was. De kans was er, dus heb ik hem met beide handen aangegrepen.’

Wat ook helpt, is dat zijn ouders hem vierkant steunen. Zijn moeder, die bloemstylist is, door haar netwerk aan te dragen en te helpen met de inrichting. Zijn vader, die creatief directeur en fotograaf is, door de public relations te doen, de fotografie en de artdirection van zijn site en catalogus. Zijn zussen, door modellen te testen. ‘Dan laat ik een broek voor ze achter en appen ze of ze hem tof vinden. Waarom we appen en niet praten? Ik ben nu nooit meer thuis, zodra de school uit is ga ik naar mijn winkelatelier om verder te werken.’

Broek van Vince Hale. Beeld Hale Photography

Rijst de vraag: is het modisch gezien nieuw wat Hale doet? Dat niet, het is qua snit vrij traditioneel en ligt qua materiaal(her)gebruik in de lijn van Vetements, Y-Project, Ronald van der Kemp en Hardeman, labels die hij, moet hij bekennen, op het eerste na niet eens kent. Hij belooft ze te bestuderen, bij wijze van huiswerk. Is Hale dan misschien een over het paard getild Amsterdams prinsje? ‘O nee hoor’, zegt hij snel, ‘ik heb goede mensen om me heen, maar als ik niet zelf was begonnen met naaien waren die nooit naar me toe gekomen. Nu krijg ik de kans om mezelf te laten zien. Het is een raket die ik in de lucht schiet. Ik ben benieuwd hoe ver die komt.’

Reece Maede pop-upstore, Prinsengracht 260, Amsterdam, t/m 31/7.

Beeld Hale Photography
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden