Viktor & Rolf zwaaien af, Van Herpen steelt de show

In de modeweek van Parijs keren Viktor & Rolf de confectiemode stilletjes de rug toe. Andere Nederlanders nemen de fakkel over, vooral Iris van Herpen. Zij presenteerde in Palais de Tokyo haar futuristische ontwerpen en experimentele materialen.

Mode van Iris van Herpen, deze week in Parijs. De Nederlandse ontwerpster gebruikt veel bijzondere materialen.Beeld ANP/AFP

Viktor Horsting en Rolf Snoeren namen in Parijs stilletjes afscheid van de confectiemode. Zonder show, maar met een serie foto's die online werd verspreid. Geïnteresseerden konden op afspraak in de showroom terecht. Daar was het maandagochtend akelig leeg. Nu zijn het ook geen kleren om steil van achterover te slaan: asymmetrische avondjurken en tops met flinke ruches, simpele broeken, een paar jasjes.

De collectie lijkt een 'moetje', vooral bedoeld om de Viktor & Rolf winkel in Rue Saint Honoré in Parijs te vullen. Dat de ontwerpers na vijftien jaar niet meer meedoen aan de drukst bezochte modeweek ter wereld betekent dat ze minder zichtbaar worden. Viktor & Rolf, jarenlang hét Nederlandse succesverhaal in de mode, moeten zich weer in de kijker spelen met hun haute couture en parfums, waarop ze zich willen concentreren.

Maar intussen staat een nieuwe Nederlandse naam op de officiële kalender, die van Iris van Herpen (30). Zij presenteerde dinsdagmiddag voor de vierde keer een confectiecollectie in Parijs. De eerste drie keer deed ze dat op spectaculaire locaties, waaronder nachtclub Silencio en het dak van Centre Pompidou. Dit keer was de locatie minder verrassend: een van de zalen van Palais de Tokyo. Daar worden tijdens Paris Fashion Week bijna dagelijks modeshows gegeven, maar die zijn zelden spraakmakend.

Niche

Deze show had niet de energie van eerdere shows van Van Herpen, maar dat had te maken met de soundtrack, die bestond uit een oorverdovend geluid zonder melodie, en de onmogelijke hakken, waardoor de modellen vrij langzaam liepen. Aan de inspanningen van Van Herpen lag het niet: zij heeft haar niche gevonden en blijft zich ontwikkelen op het gebied van futuristische mode.

In modekringen is haar naam zo langzamerhand synoniem voor 3D-printen. En ook in de nieuwe collectie Hacking Infinity is die techniek aanwezig, naast een innovatieve stof waarin dun staaldraad is verwerkt. Opvallend - en wat naargeestig - was een brede, doorzichtige tailleband met een vervormend effect, waardoor de jonge mannequin nog dunner leek.

Ontwerp van Iris van Herpen.Beeld AFP

Nieuwkomers

Nog twee nieuwe Nederlandse namen in Parijs: Liselore Frowijn en Ronald van der Kemp. Frowijn (23) is twee jaar geleden afgestudeerd en won vorig jaar de tweede prijs op het internationale modefestival in Hyères. Haar kleurrijke werk houdt het midden tussen sportkleding en luxe kleding en Frowijn geldt als een naam om in de gaten te houden.

Ronald van der Kemp (50) draait al veel langer mee in de mode. Hij werkte eerder voor bekende merken als Guy Laroche, maar begon vorig jaar zijn eigen label: Rvdk. Hij had een showroom ingericht in het appartement van het Nederlandse fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, waar hij zijn collectie zelf toelichtte.

Zijn rolmodellen zijn soap-personage Alexis Carrington, de struise vrouwen van fotografen Helmut Newton en stijlicoon Loulou de la Falaise. Dan weet je het wel: zijn kleding is over-de-top zonder hysterie en prettig glamoureus. De collectie bestaat vooral uit unieke stukken; demi-couture, noemt Van der Kemp het. Hij heeft geen zin meer in massaproductie en wil liever gewoon vanuit zijn huis in Amsterdam kleding op maat maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden