Viktor & Rolf stoppen met confectie: ultieme nederlaag of slimme zet?

Ontwerpersduo Viktor & Rolf stopt met het maken van confectie. Tijdens de modeweek in maart vindt er geen show plaats in Parijs, en de Viktor & Rolf winkel in een van de chicste winkelstraten van Parijs sluit in maart 2016.

Rolf Snoeren (L) and Viktor Horsting. Beeld anp

Ze gaan zich weer concentreren op hun 'artistieke achtergrond', lieten Viktor Horsting (1969) en Rolf Snoeren (1969) gisteren weten. En dat lukt ze blijkbaar niet met de confectiekleding die ze sinds 2000 twee keer per jaar presenteren tijdens de prêt-à-porter modeweek in Parijs. Want het is alweer jaren geleden dat de Nederlandse ontwerpers een écht spraakmakende show gaven, en hun kleding wordt nog maar bij een handvol winkels wereldwijd verkocht.

Viktor & Rolf namen de beslissing samen met Renzo Rosso, eigenaar van modebedrijf Only The Brave dat sinds 2008 een meerderheidsbelang heeft in hun merk. Volgens Rosso gaat het om een strategische beslissing: op deze manier wordt het merk in een hoger segment gepositioneerd. Viktor & Rolf stoppen namelijk niet met het maken van couturekleding, peperdure en op maat gemaakte kleding. Ze hebben ook nog steeds vijf parfums, die ze uitgeven in samenwerking met L'Oréal. Hoeveel ze aan de verkoop van die parfums verdienen, is niet bekend. Maar Flowerbomb, een suikerzoet luchtje dat wel eens met Thierry Muglers Angel wordt vergeleken, staat al jaren te boek als een bestseller.

'Viktor & Rolf go back to their roots', kopte het persbericht. Je kunt ook zeggen: Viktor & Rolf zijn terug bij af. Ze zijn immers begonnen met couture. Maar twaalf jaar geleden was dat een middel, geen doel. Hun ondraagbare ontwerpen, die ze financierden met werkbeurzen en die aansloegen in het museale circuit, waren hun manier om naam te maken in de mode. Dat is gelukt. De eerste tien jaar kregen ze steevast juichende kritieken. In 1997 werden ze toegelaten door de Parijse Chambre Syndicale de la Haute Couture, die beslist wie een officiële plek krijgt tijdens de coutureweek.

Creatie van Viktor & Rolf Beeld anp

Juichende kritieken verstomden

Drie jaar later stopten ze met het maken van couture, omdat ze het te druk hadden met het in de markt zetten van hun nieuwe confectiecollectie. Toen begon het al snel te wringen: de ontwerpers waren gewend om met couturekleding commentaar te leveren op de modewereld, het lukte niet om hun ideeën om te zetten in draagbare confectie. De juichende kritieken verstomden. Toen ze anderhalf jaar geleden besloten om voor het eerst sinds dertien jaar weer een couturecollectie te maken, werd dat door critici uitgelegd als schreeuw om aandacht; ze zouden die coutureshow hard nodig hebben om hun merk opnieuw in de kijker te zetten.

Het is op zijn zachtst gezegd opvallend dat ze nu de stekker uit hun confectie trekken om zich te focussen op couture. Je kunt het zien als een ultieme nederlaag. Maar het is ook een dappere beslissing, die inspeelt op wat momenteel aan de hand is in de modewereld. Collecties volgens elkaar steeds sneller op, en voor ontwerpers blijft steeds minder ruimte over om creatief te zijn. Viktor & Rolf zijn ook niet de eersten die dit besluit nemen: ongeveer een half jaar geleden liet de Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier weten dat hij stopte met het maken van confectie. Ook hij gaf aan dat het maken van confectie steeds meer als een creatieve belemmering ging voelen vanwege de snelheid, de deadlines en de stevige concurrentie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden