Vijftien mille korting op een Ford Focus

Auto's kopen kan binnenkort ook via Internet, dankzij de aanstaande afschaffing van archaïsche Europese regels. Via het web een auto voor de deur, met alle papieren en in een beschermhoes....

Boeken en platen worden al op ruime schaal via Internet verhandeld, maar dit wordt het jaar dat ook de autohandel virtueel gaat. Op 1 februari gaat Autobytel, de grootste aanbieder van auto's op het Amerikaanse Internet, in Nederland aan de slag. De website gaat medio dit jaar de lucht in.

Daarnaast start al binnen enkele weken de ambitieuze Internet-autohandel OneSwoop van de Nederlandse ondernemers Alexander en Roeland van de Ven. OneSwoop begint in Engeland, maar denkt binnen twee jaar in alle landen van de Europese Unie actief te zijn.

Directeur Dries van der Vossen van Autobytel Nederland noemt zijn bedrijf een 'makelaar in informatie'. Via de website kan de klant zijn auto zelf van toeters en bellen voorzien, en kan hij opvragen waar (in Nederland) de auto tegen welke prijs te koop is. Verder informeert het systeem over financiering, verzekering, service en belastingen.

Volgens Van der Vossen zal zijn Autobytel de dealers veel werk uit handen nemen. 'Nu komen mensen binnen die alleen maar komen shoppen, komen oriënteren. Als mensen op onze site zijn geweest, zijn het meer gekwalificeerde klanten geworden.' En ook de klant wordt veel vervelend werk uit handen genomen, want die hoeft niet meer dealerbedrijf in, dealerbedrijf uit.

Autobytel zegt in Amerika een marktaandeel te hebben van 40 procent in alle autoverkopen via Internet. Dat waren er vorig jaar naar schatting slechts vijftienduizend, maar dat aantal is in 2003 opgelopen tot meer dan een half miljoen, berekende het researchbureau Forrester.

De omzet van Autobytel steeg van enkele tonnen in 1995 tot 23,8 miljoen dollar (vijftig miljoen gulden) in 1998. Zoals gebruikelijk bij Internet-bedrijven leverde die omzet uitsluitend verliezen op, oplopend van één tot negentien miljoen dollar. Maar anders dan bij andere Internet-bedrijven explodeerde de beurskoers niet. Sterker nog: die daalde van 20 dollar in juli tot 14 dollar nu.

Autobytel Nederland is een joint venture van Pon Holdings (onder meer importeur van Volkswagen-merken) en krantenuitgever De Telegraaf. De Amerikaanse maatschappij Autobytel.com heeft een optie op een belang van 25 procent. Het hoofdkantoor komt in Almere; daar wordt ook Autobytel Europe gevestigd.

De Amerikaanse website Autobytel.com belooft de klant dat hij, als hij een formulier invult, binnen 24 uur een offerte van de dealer heeft. Maar Autobytel zal zelf geen auto verkopen; dat doet de dealer.

OneSwoop gaat een stap verder. Dat bedrijf gaat, als eerste in Europa, wel degelijk zelf de auto's verkopen - dit jaar al enkele tienduizenden, binnen drie jaar enkele honderdduizenden, denkt Alexander van de Ven. 'Wij hebben de ambitie de grootste autodealer van Europa te worden.'

OneSwoop maakt gebruik van de enorme prijsverschillen tussen auto's in Europa. De klant kan via de website in heel Europa op zoek naar de plek waar hij tegen de laagste prijs zijn auto kan krijgen. Geen wonder dus dat het bedrijf in Engeland begint. Daar zijn de auto's het duurst. Van de Ven: 'Voor sommige Mercedessen betalen ze in Engeland 50 duizend gulden meer dan elders in Europa. Maar ook voor een Ford Focus betaalt een Brit vierduizend pond (vijftienduizend gulden) meer dan nodig is.'

Degene die de auto zoekt, moet betalen. Dat heeft een juridische reden. Volgens Europees recht zou OneSwoop een wederverkoper zijn als het zich liet betalen door de autodealer. En dat is verboden volgens de uiterst merkwaardige Europese regels (die naar verwachting over enkele jaren zullen verdwijnen). De klant zal een paar honderd gulden aan commissie moeten betalen, zodat de omzet dit jaar al in de miljoenen zal lopen.

Het nieuwe van OneSwoop is niet alleen dat de auto via Internet kan worden gekocht, maar ook dat hij voor de deur wordt afgeleverd. 'In de beschermhoes', vult Van de Ven aan. De aflevering aan huis wordt gedaan door een dochter van de Franse spoorwegen, die deelneemt in CarSwoop. Andere partners zijn Winterthur (verzekeringen), Marks & Spencer (kredieten) en Fortis (betalingen). De auto wordt compleet met volle tank, nummerplaten en papieren voor de deur gezet.

Tot nu toe stak Atlas Ventures, verschaffer van risico-kapitaal, veertien miljoen gulden in OneSwoop, maar inmiddels hebben ook enkele niet met name genoemde 'multinationals' voor 85 miljoen gulden geïnvesteerd in deze web-autowinkel.

OneSwoop denkt dit jaar zeker nog twee andere 'dure' autolanden te penetreren: Duitsland en Frankrijk. Maar binnen twee jaar moet heel Europa zijn bedekt met OneSwoop-sites. Later dit jaar denkt OneSwoop ook de oude auto's bij wijze van inruilen te kunnen terugnemen.

Overigens hebben de Van de Vennen wel vaker ambitieuze plannen, en sommige daarvan eindigen in niets. Zo hebben ze jarenlang geprobeerd het autowarenhuis CarMax bij Den Haag op te zetten, maar dat is nooit van de grond gekomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.