Vijf vragen over oorlogsverklaring Youp van 't Hek

AMSTERDAM - Cabaretier Youp van 't Hek heeft op Twitter en in een column in het NRC de oorlog verklaard aan alle slechte helpdesks van de grote bedrijven in Nederland. Hij wil alle reacties die hij op zijn verhaal heeft gehad, gaan bundelen om de problemen aan de kaak te stellen. Vijf vragen aan de cabaretier.

Had je verwacht dat je verhaal over T-Mobile zo'n vaart zou nemen?

'Nee, maar ik heb blijkbaar een open zenuw geraakt. Voor mijzelf was de maat ook vol. Mijn zoon werd zo lang met zo veel kluiten in het riet gestuurd. Op een gegeven moment had ik iets van 'krijg nou de tyfus, nu is het klaar'. Zodra ik er op Twitter over begon, hing T-Mobile binnen één minuut aan de lijn.'

Je wilt een statement maken. Wat ga je concreet ondernemen tegen alle slechte helpdesks van Nederland?

'Ik wil binnenkort een website of een e-mailadres openen waar mensen al hun bizarre verhalen kwijt kunnen. En ik heb er al honderden en honderden ontvangen de afgelopen dagen. De leukste wil ik bundelen in een boek, of op een website zetten. Ook de NRC wil er pagina's aan gaan wijden.'

Je woede richt zich vooral op T-Mobile. Moet het bedrijf van de aardbodem verdwijnen, net als biermerk Buckler?

'Nee, ik wil helemaal niets slopen. Dat wilde ik met Buckler ook niet: ik had eerlijk waar nooit verwacht dat die conference toen zo'n impact zou hebben. Het gaat mij ook niet om T-Mobile zelf, het gaat mij om alle grote bedrijven die dit soort werkwijzen hanteren. Als je belt, weten medewerkers vaak niet waar je het over hebt: hun enige doel lijkt te zijn jou meer pakketten aan te smeren en je contract tot 3069 te verlengen. Ze zijn vaak onaardig en sturen je van het kastje naar de muur.'

T-Mobile stelt enorm gekwetst te zijn door je column en je Tweets. Het bedrijf zegt alles in het werk te stellen om de klant te helpen.

'Wie dat zegt, heeft geen enkel inzicht in zijn eigen bedrijf. Er is heel veel mis, en al jarenlang ook, en daar doen ze niets aan. Ik denk heus wel dat de medewerkers van de klantenservice van T-Mobile heel hard hun best doen. Maar het zijn er veel te weinig. Plaats al die medewerkers die mensen bellen om ze abonnementen aan te smeren, bij de klantenservice. Wedden dat de wachttijden zo zijn opgelost?'

Marketingsexperts stellen dat T-Mobile de storm die jij veroorzaakt, gewoon dood moeten zwijgen. Dan waait het wel over.

'Dan onderschatten ze mij, en het Nederlandse volk! Het is geen klacht van alleen Youp van 't Hek, het is een klacht van honderdduizenden Nederlanders. Ik ben geen ombudsman, maar ik probeer middels de harde lach de problemen aan de kaak te stellen. Want geloof me: de meeste anekdotes die mensen mij sturen, zijn hilarisch. En een lach is de meest gevaarlijke tegenstander, dat gaat T-Mobile nog wel merken. Ik ben net begonnen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden