Taron Egerton as Elton John in Rocketman from Paramount Pictures.

Rocketman Elton Johns beste nummers

Vijf hoogtepunten uit het oeuvre van Elton John om u voor te bereiden op de nieuwe biopic Rocketman

Taron Egerton as Elton John in Rocketman from Paramount Pictures. Beeld David Appleby

De biopic van Elton John is uit. V selecteerde zijn vijf beste nummers. 

Elke popliefhebber die de jaren zeventig bewust heeft meegemaakt herinnert zich Elton John (72). Hij was er altijd, of je dat nou leuk vond of niet. De in 1947 als Reginald Dwight geboren zanger en pianist is aan het decennium verbonden als Mies Bouwmans Een van de acht, Ad Vissers Avro’s Toppop en de vissenkom van Willem Duys. Elke paar maanden verscheen hij met alweer een nieuw brilletje, een mal pakkie, een nog verder teruggelopen haarlijn en, belangrijkst van allemaal: een kneiter van een hitsingle.

Crocodile Rock, Daniel, Goodbye Yellow Brick Road, Don’t Let the Sun Go Down on Me en Sorry Seems to Be the Hardest Word waren populair, net als de albums waarvan hij er met gemak twee per jaar afleverde. Van een klein, naar eigen zeggen dik, onooglijk mannetje groeide Elton John in de eerste helft van de jaren zeventig uit tot een wereldster. Het zijn deze jaren die in de film Rocketman centraal staan. De latere decennia worden zo goed als genegeerd. Wat niet zo heel gek is. Na de dubbel-lp Blue Moves (1976) heeft John nog wel hits gehad, zoals de sentimentele draak Nikita in 1985, maar geen van de nog pakweg twintig albums die hij uitbracht werden een artistiek of commercieel succes.

John lijkt zich er ook bij te hebben neergelegd dat zijn hoogtijdagen in de jaren zeventig lagen. Al jarenlang bestaat zijn repertoire tijdens concerten voor meer dan driekwart uit liedjes die hij in de eerste helft van de jaren zeventig schreef met zijn vaste tekstdichter Bernie Taupin.

V selecteert vijf hoogtepunten uit Elton Johns oeuvre die in de film een prominente plek hebben gekregen.

1. Your Song (1970)

Het beste wat Elton John in zijn leven is overkomen is zijn ontmoeting met Bernie Taupin (69). Allebei hadden ze in 1967 gereageerd op een advertentie waarin werd gezocht naar liedjesschrijvers. John heette nog gewoon Reginald Dwight. Hij kon geweldig piano spelen maar was slecht met woorden. Taupin was goed in tekstschrijven, maar had geen enkel muzikaal talent.

Dat John en Taupin min of meer toevallig aan elkaar werden gekoppeld is een van de wonderen uit de popgeschiedenis.

Taupin stuurde zijn teksten op. John ging er mee achter de piano zitten, zoals in Rocketman mooi is te zien. Nooit zouden ze samen in één ruimte werken. Het eerste echt briljante liedje van het duo is Your Song. Een heel eenvoudig liefdesliedje dat Johns doorbraak bezegelde en altijd een van zijn favorieten is gebleven.

2. Tiny Dancer (1972)

Inmiddels behoort Tiny Dancer behalve tot het standaardrepertoire van John ook tot de publieksfavorieten. De zanger hield aanvankelijk helemaal niet van de ballad over de ‘LA lady’. Hij vond dat zijn zang veel te Amerikaans klonk en nam het liedje pas in de jaren negentig regelmatig in zijn setlist op.

Een bijna verplicht nummer werd het toen regisseur Cameron Crowe het in 2000 gebruikte in een cruciale scene in zijn film Almost Famous over de Amerikaanse rockwereld in de vroege jaren zeventig. Een beter liedje had Crowe niet kunnen kiezen voor de beroemde busreisscène van de fictieve band Stillwater met hun gevolg.

Het liedje was ook geschreven met de eerste successen van John in 1970 in de club The Troubadour in Los Angeles in het achterhoofd, waar de film terecht veel aandacht aan schenkt.

3. Rocket Man (1972)

Misschien wel het mooiste nummer van John, dat in Rocketman onvergetelijk wordt neergezet door hoofdrolspeler Taron Egerton. John is op de toppen van zijn roem en tegelijkertijd doodongelukkig. In de film zien we John vanaf de bodem van een zwembad opstijgen naar het podium van een groot stadion.

In werkelijkheid werd Rocket Man in 1972 mede zo’n enorme hit omdat het gekoppeld werd aan de lancering van de Apollo 16, rond dezelfde tijd. In advertenties, radio- en tv-programma’s waarin de tiende bemande vlucht naar de maan ter sprake kwam, werd die aan Johns nieuwe single gekoppeld.

Het werd in de Verenigde Staten, waar John haast populairder was dan in eigen land, een grote hit. Zo groot dat David Bowie een beetje afgunstig Space Oddity, zijn eigen, drie jaar oude liedje over een astronaut, opnieuw uitbracht.

Rocket Man is al decennialang een hoogtepunt tijdens zijn concerten en werd in 1991 meesterlijk gecoverd door een van Johns grootste bewonderaars, Kate Bush.

4. I’m Still Standing (1983)

De liedjes van Elton John zijn te verdelen in ballads en rockers. Tot de tweede groep behoren Crocodile Rock, The Bitch Is Back en Saturday Night’s Alright for Fighting. De laatste in deze sterke reeks en eigenlijk ook de laatste echt goede single van John is I’m Still Standing uit 1983. Het was toen al een soort comebacknummer, want hits had hij eigenlijk niet meer gehad sinds Song for Guy (1979).

In de film wordt het liedje gebruikt om de wederopstanding van de popster luister bij te zetten. In werkelijkheid zou John na deze opleving alleen maar verder in een neerwaartse spiraal terechtkomen.

Het keerpunt kwam in 1990, toen hij definitief afkickte van al zijn verslavingen. De jaren negentig leverden vervolgens niet zijn beste muziek op maar hij behaalde wel enorme successen met zijn soundtrack voor The Lion King (1994) en zijn nieuwe versie van Candle in the Wind, naar aanleiding van het overlijden van Lady Di (1997).

Rocketman gaat hieraan volledig voorbij. De film eindigt bij I’m Still Standing alsof al het latere werk van Elton John er niet meer toe doet. En daar is best wat voor te zeggen.

5. I Want Love (2001)

Voor één liedje van na 1983 maakt de film een uitzondering, I Want Love van een van de beste Elton John-albums van de laatste veertig jaar, Songs from the West Coast. Een mooi sober nummer dat nu eens niet ontsierd werd door lelijke overdadige productie of te schel ingezongen zang, zoals eigenlijk al zijn platen van de laatste dertig jaar.

In Rocketman wordt het prachtig ingetogen I Want Love door Egerton misschien nog wel beter gezongen dan door John zelf. Het klinkt al na een kwartiertje, wanneer Johns ongelukkige jeugd wordt belicht. Een ontroerende scène, vond ook John zelf, die bekende in tranen te zijn uitgebarsten.

De keuze van Elton John

In The Guardian van deze week staat een groot, door Elton John zelf geschreven betoog over zijn betrokkenheid bij Rocketman. Hierin legt hij onder meer uit waarom ze (John en David Furnish, medeproducer en echtgenoot) er bewust voor hebben gekozen bepaalde expliciete drugs- en seksscènes in de film te laten, ook al kostte dat de film een keurmerk voor alle leeftijden. Zelf heeft hij zich verder niet met de film bemoeid, dat liet hij over aan Furnish, met wie hij al sinds 1993 samenleeft. Des te groter was de schok toen hij na een kwartier al I Want Love uit 2001 voorbij hoorde komen in een scène over zijn jeugd die hem tot tranen toe roerde. ‘Ik wist dat het in de film zat, maar niet hoe het gebruikt zou worden.’

Lees verder 

Lees hier de recensie van de film Rocketman

Lees hier een interview met een Nederlandse acteur op de set. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden