Vijf bijzonderheden van het Delfts kamermuziekfestival

Morgen begint het Delfts kamermuziekfestival. De Volkskrant wijst u alvast op vijf bijzonderheden van deze editie, zoals de hartstocht van de directeur.

Liza Ferschtman. Beeld Renate Beense

1. De artistiek directeur: de Nederlandse violiste Liza Ferschtman

Een gepassioneerder kunstenaar valt moeilijk te vinden. Het zal te maken hebben met Ferschtmans wortels: haar joods-Russische ouders, allebei beroepsmusicus, werden gekneed aan het conservatorium van Moskou. In 1978 weken ze uit naar Nederland. Aan de keukentafel kreeg Liza Ferschtman de geheimen van de 'Russische school' mee: gietijzeren techniek, onvoorwaardelijke toewijding. Buitenshuis plukte ze van die opvoeding de vruchten: ze schreef zowel het Oskar Back Concours als de Nederlandse Muziekprijs op haar naam. Hoger kan een violist in Nederland niet reiken.

Toch was ze liever zangeres geworden. Haar favoriet? Billie Holiday, bekende Ferschtman in een interview. Deze jazz-zangeres legde 'zoveel expressie' in haar stem, 'er zit iets schrijnends in'. Niet gek misschien dat de Bach van Ferschtman zweemt naar rookhol en martini. Klinkt dat overdreven? Bij schrijver en acteur Ramsey Nasr vloeiden in elk geval tranen, toen Ferschtman speciaal voor hem de beroemde Chaconne speelde. De aangrijpende solo staat op YouTube: vanaf de eerste maat wordt Nasr gegijzeld door Bachs geniale noten.

2. Hoe Liza Ferschtman programmeert

Een festival op z'n Ferschtmans is meer dan het aaneenrijgen van fraaie mopjes muziek. Aan het hart koppelt ze het hoofd. Neem het wetenschappelijk klinkende thema van dit jaar: 'DNA: essentie onderzocht'. Al strijkend wil Ferschtman doordringen tot 'de oorsprong en essentie van kunst en muziek'. Voordat er een noot heeft geklonken, laat ze concertbezoekers graag kauwen op een citaat. Die vinden op hun stoel dan een velletje met woorden zoals deze, van Ludwig Feuerbach, de 19de-eeuwse Duitse filosoof: 'Wat zou de mens zijn zonder gevoel? Zij is de muzikale macht in mensen.'

Zwaar op de hand? In Delft wordt genoeg geknipoogd. Zo draagt het concert met liederen van Hugo Wolf en Gabriel Fauré de titel Aardse driften, paradijselijke verlangens. Waarna tekst en muziek het eeuwige tumult schilderen tussen zuivere liefde en zwak vlees.

Violiste Liza Ferschtman (36)

1979 geboren in Hilversum als dochter van pianiste Mila Baslawskaja en cellist Dmitri Ferschtman.
1984 eerste vioollessen van Philippe Hirschhorn.
1997 wint het Nationaal Vioolconcours Oskar Back.
2006 ontvangt de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse klassieke musici.
2007 volgt violiste Isabelle van Keulen op als artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival.
Violiste Liza Ferschtman ( 36 )

3. De line-up van de 20ste editie

De meeste kamermuziekfestivals draaien op vriendenclubs. Daar is niets mis mee: laat Janine Jansen & Co. in Utrecht maar intiem vlammen. Ook Liza Ferschtman omringt zich met bekenden, maar tegelijk stelt ze er een eer in muzikanten te koppelen die elkaar niet kennen. In een paar repetities moeten ze er dan het beste van zien te maken. 'Die spanning', verklaart Ferschtman, 'maakt volop energie los. Dan zit iedereen op het puntje van z'n stoel, zowel de musici als het publiek.'

Dit jaar reizen meesterpianisten als Elisabeth Leonskaja en Enrico Pace naar Delft. De altzangeres Christianne Stotijn ruimt tijd in, net als de vier strijkers van het prominente Belcea Quartet uit Londen. En warempel: ook de Tallis Scholars duiken op. Dit Britse koor, sterren uit de oudemuziekscene, laat de klankweelde van Engelse barokmeesters als Henry Purcell los op de akoestiek van de Oude Kerk.

Christianne Stotijn tijdens het Prinsengrachtconcert. De Nederlandse mezzo-sopraan was de hoofdact op het jaarlijkse concert op een ponton op de gracht. Beeld ANP

4. Zeldzame parel: Die Sieben Todsünden

Dit jaar komt er zelfs opera aan te pas. Of liever: Die sieben Todsünden, een ballet chanté uit 1933 van het roemruchte koppel Bertolt Brecht (tekst) en Kurt Weill (muziek). Deze zelden opgevoerde satire krijgt een volledig opgetuigde première, mede met dank aan de NJO Muziekzomer. Alsof zo'n enscenering al niet bijzonder genoeg is, leveren auteurs als Griet Op de Beeck en Bas Heijne nieuwe teksten waarin ze reflecteren op zonde en moraal.

5. En verder?

Valt in Delft ook gewoon te luisteren naar Mendelssohns Octet, onthutsend jeugdwerk van een 16-jarige. Klinkt een nieuw stuk van de Nederlandse componiste Mayke Nas. Wordt er in het Prinsenhof, de stemmige maar doorgaans stomend hete hoofdlocatie, ongetwijfeld weer overvloedig gezweet. Afkoelen kan bij een Brunch met Bach, het Dille & Kamille Concert op de Markt, of een muzikale fietstocht door Midden-Delfland.

Delft Chamber Music Festival, 28/7 t/m 7/8.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden